Främlingen av Albert Camus

Detta är en tunn liten bok på bara 150 sidor. Den är skriven på gammaldags svenska med långa meningar och mycket förklarande småord. I början kändes det lite störande men jag vande mig efter bara ett tiotal sidor. Boken kom ut i Frankrike i början av 40-talet och handlar om en man som lever sitt liv. Går till jobbet, går till sin mammas begravning, träffar en kvinna och säger att han "väl" kan gifta sig med henne. Sedan råkar hans granne i knipa och han dras in i mer än han borde göra och mördar en man (det står på baksidan så jag avslöjar inget).

Men allt han gör, alla dessa saker som vanliga människor gör och hanskas med, är honom likgiltiga. Han kan tycka om sina vänner men han gör det med ett känslokallt lugn. Han mördar en man, och han säger att han gör det för att solen var så het den dagen och stod honom i ögonen.

Boken handlar mycket om existensialismen, funderingar och han är faktiskt lite obehaglig tycke rjag. Detta var en av böckerna i min fantastiska "daniela-hög" som jag håller på med. Daniela fick pick and choose sex böcker jag inte hade läst i min bokhylla och nu läser jag dem hon valde ut. Hej nostradamus var ju alldeles fantastisk och oftast har jag och daniela samma boksmak.

Men inte denna gång, jag tyckte inte speciellt bra om den här boken.

Kommentarer
Postat av: Anna

Kul idé att låta någon annnan välja böckerna, kanske jag ska prova. Har massa böcker i min bokhylla som det aldrig blir av att läsa. :)

Postat av: Klara

Kan känna igen mig. Läste nyss Främlingen. I skolan/studierna gjorde vi dock en grundlig analys vilket gav mig en djupare inblick i boken även om jag kanske inte tycker om den bättre för det så gav den mig nu mer. Kommer sakna de gemensamma analysera nu när mina studier i psincip är klara. Att analysera på egen hand "på riktigt" blir ju sällan av...

2007-05-16 @ 19:04:35
URL: http://klarastext.blogg.se
Postat av: Anna

Kommer du ihåg att du kommenterade ett inlägg i min blogg där jag skrivit om "En sexist bekännelser" och totalsågat den? Du skrev att författaren lät arrogant och läskig. Efter det fick jag ett mail från författaren där han skrev att han inte är "så farligt arrogant". :)

2007-05-22 @ 18:25:37
URL: http://annasbokhylla.blogspot.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback