Gunnar av Bob Hansson



Åh, som den trogne läsaren av min bokblogg kan notera, är jag ett initierat Bob Hansson-fan. Tidigare har han endast skrivit (ljuvlig) poesi innan Gunnar, som då är hans första roman. Förväntningarna var höga och jag har sugit på karamellen länge. Det fanns även någon slags plan på att läsa boken extra långsamt, men jag klarar inte av sådana planer. Jag vill sluka allt på en gång. Får trösta mig med att den sannerligen tål omläsningar och sådana lär det bli.

Gunnar handlar om just Gunnar. En man som nyligen fått ett nytt hjärta av - ja, vem vet han inte för de uppgifterna är konfidentiella. Gunnar har hela sitt liv jobbat med att bygga hus, tills hans chef en dag säger att det kanske är dags för sjukpension. Det tar hårt på Gunnar att höra att han nu måste gå runt och dra utan att göra någon nytta. Speciellt efter att hans fru avlidit blir det lätt lite jobbigt att gå runt sysslolös. Och så är det den vackra dagisfröken Anna och barnbarnet. Kanske skulle man skaffa sig en motorcykel? Och vad är det för film som spelas innanför hans pannben om och om igen efter operationen?

Nog är Gunnar inte en bok man läser om man vill bli fågelkvittrande lycklig, men sådana krav har jag aldrig ställt på den litteratur jag väljer att läsa. Gunnar har ett härligt språk, som alltid när Bob får ordet. Man vill inte släppa den ur sikte, man kan inte låta bli att lapa i sig all mjölk på en gång liksom. Ni måste läsa den!

Just nu håller jag på med en annan bok, en tjockis igen, som verkar lovande. Funderar dock på att parallelläsa sista delen i Inger Edelfeldt x 4. Det vore att testa något nytt, läsa två böcker samtidigt. Är dock så nyfiken på hur sista novellsamlingen, Riktig kärlek, är att jag kanske inte kan låta bli. Vi får väl se. Förresten, av min sommarlista är snart alla avklarade. Försökte börja på "Fukta din aska" av Ernst Brunner men jag orkade inte. Det blir kanske något för nästa Bokhore-bokbyte som jag hoppas kommer snart. Försökte även med "Läppstiftsdjungel" av Candace Bushnell men den dagen var jag inte på chick-lit-humör. Ger den nog en chans till inom kort. Tillbaka till litteraturen nu!

Kommentarer
Postat av: Anna

Låter intressant, ska jag skriva upp på min läslista.

Postat av: Jessie

Anna: Ja, gör det!

2008-08-03 @ 22:22:42
Postat av: Peter Ingestad

Peter Ingestad, poet:

http://kraxpelax.blogspot.com/

2008-08-08 @ 00:33:35
URL: http://luzgannon.blogspot.com/

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback