4 x Edelfeldt, del två: Rit av Inger Edelfeldt



Förutom boken jag nyss skrev om, har jag även hunnit läsa den andra novellsamlingen i 4 x Edelfeldt. Rit heter den. Alltså, egentligen skulle jag bara kunna copy and paste
det jag skrev om den första novellsamlingen. Det är helt otroligt bra skrivet, helt enkelt. Lättläst utan att bli taffligt, intressanta noveller som aldrig känns avhuggna eller pretentiösa (som noveller lätt tenderar till). Jag gillar särskilt Strangelove av de här novellerna, men det finns hur många guldkorn som helst. Över hela Rit, tycker jag att det vilar en känsla av 80-tal. Även om jag väl var aningen för ung för att verkligen förnimma 80-talet, så har man ju konsumerat en hel del av det i efterhand. Det känns 80-tal att skriva om unga tjejer som åker tunnelbana till stan, dricker "café au lait" (jag menar, vem säger inte latte idag?) på café och pratar med mystiska män med omoderna skjortor. Ni hör själva, det är en väldigt speciell känsla som frammanas. Efter att ha läst två av fyra novellsamlingar i den här boken, känner jag att jag varmt kan rekommendera den.

Nu ska jag läsa någon annan bok, innan jag tar tag i novellsamling nummer tre. Om ni känner till fler novellskriverskor/skrivare som är såhär duktiga på det formatet, så får ni jättegärna tipsa i kommentarsfältet!

Kommentarer
Postat av: Mattias

Lärsvärd blogg :)

Postat av: jessica

Tack! :)

2008-07-14 @ 17:05:00
Postat av: Albertedel

Nice security code. Does it work?

2009-03-24 @ 12:04:55
URL: http://albertedel.myblog.de

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback