De skamlösa av Sisela Lindblom


De skamlösa handlar om yta, två kollegor på en tidningsredaktion, en av kollegornas ytliga pojkvän, hur konflikter, tankar, händelser alltid rör sig i det ytligaste skiktet av tillvaron.

I slutet är jag frenetiskt skumläsande - när tar det här slut? Det är en orgie i ytlighet, men inte den sortens ytlighet jag gärna njuter av i litteratur eller filmer emellanåt, den passionerade kavalkaden av klänningar i Sex and the city-filmen, till exempel. Den här ytligheten sticker i ögonen, eftersom den är så ironisk. De skamlösa gav mig en insikt: När man skriver en bok ska man älska sina karaktärer, eller åtminstone ge sken av att älska dem. Om man har ett syfte med sin bok så kommer läsaren förstå det även om man inte skriver det på dennes näsa. Vad jag menar är: Bret Easton Ellis, till exempel, har antagligen när han skriver American psycho, en hel del moraliska aspekter på det hela. Men faktum kvarstår: När jag läser boken känner jag inte av det. Patrick Bateman (huvudkaraktären) presenteras på fullaste allvar, utan ironi, boken igenom. I De skamlösa är fallet inte sådant, varför den i mina ögon blir totalt ointressant.

Uppenbarligen vill Sisela Lindblom visa hur patetiskt det är med ytlighet, hur tomt, själlöst. Hon gör dock ett misstag: Hela boken är skriven med en vass ironi som man som läsare hela tiden känner. Hon borde ha skrivit den här boken utan ironi, på fullaste allvar, och sedan låta läsarna själva döma eller inte döma. Jag hoppas att det framgår vad jag menar.

Alltså var det här en tafflig, dålig bok enligt mig. Ingenting att lägga ner sin tid på. Några få ljusglimtar, till exempel texten av bokens Amanda, den om de äldre bekanta ute i skärgården. Det var ungefär 10 sidor av kvalitetsläsning. Jag blev väldigt besviken eftersom författarinnans tidigare böcker Lisa för själen och Jägarinna hör till mina absoluta favoritböcker. Jag kommer läsa även nästa bok av Sisela Lindblom, om någon sådan kommer, för jag hoppas att hon hittar tillbaka till det fantastiska hon hade på 90-talet. (och väskdebatten, denna väskdebatt? Vad i den här boken startade en väskdebatt i hela Sverige?) Hoppas på att nästa bok jag läser är betydligt bättre...

Kommentarer
Postat av: Evilin

Åh, jag tyckte den var skitkonstig när jag läste den! Det kanske är därför ja. Men jag skulle kanske prova de nadra två då...

2008-07-05 @ 23:41:28
Postat av: jessica

Ja, gör det! De är helt underbara. Fast svåra att få tag på , så du får nog leta på http://www.antikvariat.net eller http://www.bokborsen.se om du ska hitta dem. De finns inte i butik längre tyvärr.

2008-07-06 @ 09:47:34
Postat av: Loveina

Precis! Vad var det som startade väskdebatten? Jag är helt oförstående.



Trevligt att höra att annat hon skrivit är bättre. För så mycket sämre kan det inte bli hoppas jag.

2008-07-06 @ 11:23:05
URL: http://boktoka.wordpress.com
Postat av: jessica

Ja, eller hur! Jag hade ju det i åtanke när jag läste med tanke på att debatten var överallt förra (?) året. Ingenstans hade någonting i boken fått mig att starta en konsumtions-/väskdebatt. Very strange.

Jaa, läs Lisa för själen och Jägarinna and you will not be sorry! Finns nog på antikvariat.net eller bokbörsen.

2008-07-06 @ 17:35:13
Postat av: jessica

(som sagt. haha) ;) såg precis att jag skrivit precis samma tips tidigare. Weell well! söndagsförvirring skyller jag på.

2008-07-06 @ 17:36:35
Postat av: Anna

De skamlösa är av böckerna som jag har på min lista över planerad läsning. Men nu låter det ju inte så lockande längre...

2008-07-07 @ 19:41:50
URL: http://www.annasbokhylla.blogspot.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback