Ich bin ein bibliothekar! av Christer Hermansson



Tycker ni det verkar som att jag skjuter läsningen av Myggor och tigrar (som ska läsas till bokcirkel nummer ett) på framtiden? hehe. Kan vara så, den går lite segt men i dagarna klämmer jag nog slutet.
Innan dess läste jag igår Ich bin ein bibliothekar! av Christer Hermansson. En väldigt tunn liten bok som jag läste ut på någon timme. Jag gillar den!

Boken handlar om Oliver som jobbar på bibliotek. Något som för honom är mer ett kall än ett yrke. En ny chef tar över Södertälje stadsbibliotek och genomför en hel del oönskade reformer. Den enda som fortsätter vara positiv är Oliver. Han ser det goda i allt, även det onda så att säga. Detta till hans kollegors förtret.

Det här är en bok som med få ord har mycket att säga. Hur böckerna glöms bort och göms bakom "reformer" och moderniseringar. Även på ett bibliotek. Oliver tycks ha aningen svårt att läsa de sociala koderna men är alltigenom godhjärtad, en sådan "kuf" ingen kan tycka illa om. Jag kan inte skriva så mycket längre för då blir min text nästan längre än boken.

PS. såg precis en underbar intervju med doris lessing i Efter tio (fördelar med att vara sjuk!) och är väldigt sugen på att läsa "Den femte sanningen". Någon som läst?

Kommentarer
Postat av: lena



Såklart du ska läsa den Femte sanningen, jag läste den för några år sedan och blev uppslukad av denna bok. Som på sitt sätt är rätt speciell, men som vill säga så mycket om kvinnas rätt att leva sitt liv och alla funderingar kring detta. Det märks att den är skriven på 70-talet, men är ändå lika aktuell. Den gav mig en hel del. Men denna kvinna har skrivit massor av bra böcker förutom denna så kan jag rekommendera "Den goda terroristen", Det femte barnet, kärlekens teater och såklart hennes memoarer.

Postat av: stellasbokblogg

lena: åh, tack för tipsen lena! ska försöka läsa något av lessing snarast (och då kommer jag självklart rapportera här i bloggen).

2008-11-29 @ 11:35:03

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback