Lily Dahls förtrollning av Siri Hustvedt

Eftersom jag inte hittar omslagsbilden på nätet för tillfället så får det här funka utan bild.
Åh vad bra Siri är. Första gången kan vara en lyckträff (
Vad jag älskade), andra gången är en kärleksrelation.
Åtminstone när det gäller böcker.

Ni förstår redan nu att jag verkligen gillar Lily Dahls förtrollning. Den handlar om Lily som jobbar på ett litet diner i en småstad (Webster) i USA. I staden vet alla allt om varandra. Det skvallras, sprids rykten och snackas skit. Stammisarna käkar samma frukost varje morgon och Lily serverar dem.
En dag kommer Ed Shapiro till stan, den mystiske konstnären som flyttar in tvärs över gatan från Lilys fönster. Hon tittar på honom, betraktar honom och lyssnar till de olika ryktena som cirkulerar. Tills det en dag blir mer än windowpeeking mellan de tu.
Och Mabel som knattrar på skrivmaskinen från rummet intill.
Och teaterpjäsen Lily är med i och Martin som börjar bete sig konstigt. Och konstigare blir det.
Det blir nästan ett mysterium av det hela.

Jag älskar diner-miljön som känns igen från exempelvis Twin peaks. Jag älskar Siris språk och tonalitet, det där enkla och självklara. Aldrig vill jag sluta läsa. Siri kan sannerligen sin sak och som roman med suggestiva undertoner kan jag verkligen rekommendera den här boken.

Kommentarer
Postat av: Catrin

Måste genast införskaffa denna bok! Jag har bara läst en enda roman av Siri Hustvedt tidigare och det var What I Loved som faktiskt är en av de bästa böcker jag läst, om än oändligt sorglig.

Postat av: Detregnarkonfetti

Catrin: Ja, Vad jag älskade är en av de bästa romaner jag har läst också. Lily dahls förtrollning var inte lika överfantastisk men ändå väldigt läsvärd.

2008-10-28 @ 07:32:15
URL: http://detregnarkonfetti.blogg.se/
Postat av: stellasbokblogg

Catrin: Ja, Vad jag älskade är en av de bästa romaner jag har läst också. Lily dahls förtrollning var inte lika överfantastisk men ändå väldigt läsvärd.

2008-10-28 @ 08:19:10
Postat av: lena kjersen edman

Hej! Om du vill veta litet mer om din favoritförfattare Siri Hustvedt så har jag skrivit om henne i min bok "52 kvinnliga författare".

Vi har nog ganska lika lässmak, du och jag

tror

Lena K E

2008-10-30 @ 09:35:33
Postat av: stellasbokblogg

lena k-e: hej, åh den boken ska jag absolut kolla upp. Låter intressant! kul att vi har lika boksmak, då får du gärna ge mig lite lästips! (och varför inte blibokrecensenttips också för det är väl du? det är mitt drömjobb).

2008-10-30 @ 20:52:09

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback