Kapten Nemos bibliotek av PO Enquist



Vi befinner oss i Norrland hos en liten pojke som har blivit utbytt. Fel barn på BB, något som upptäcktes när pojken redan vant sig vid sin mamma och pappa. Men han tvingas alltså byta familj och vänja sig vid att kalla en ny person för mamma. Vi befinner oss i kapten Nemos bibliotek, flickan som är gravid men som ju inte alls kan få något barn. Norrlands skogar, snön och mörkret.

Problemet är att jag ju på något vis vill sammanfatta handlingen utan att avslöja för mycket. Problemet är att någon handling inte är skönjbar. Kapten Nemos bibliotek är väldigt fragmentarisk, svårbegriplig och når aldrig in i mig så att jag kan börja bry mig om karaktärerna. Jag grips inte, finner visserligen vissa fina formuleringar men inte mer än så.

I vanliga fall kan bokcirkeln göra mig klokare när jag känner såhär inför en bok. Somliga gånger kan en bokcirkelträff till och med göra att man börjar tycka om boken mer än innan. Men inte denna gång. Under vår snabba rålis-picknick i måndags kände jag bara ännu mer att Kapten Nemos bibliotek inte är en bok för mig. Den får stå kvar i bokhyllan pga sin snygghet (omslaget) och för att den trivs ihop med mina andra PO Enquist böcker (har flera ännu olästa).

Tidigare av PO Enquist har jag läst Blanche och Marie (som jag dock slarvläste och vill läsa om, gillade) och Nedstörtad ängel.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback