Åtta procent av ingenting av Etgar Keret



Oj vilken otippad liten pärla. Precis som Revolutionary road är detta en bokcirkelbok (till min andra bokcirkel av två). Jag hade aldrig hört talas om den innan och brukar ju inte köpa inbundet så ofta, men det var kul att få tillfälle att läsa den här boken.

Det är en novellsamling med små underfundiga, annorlunda skrivna noveller, ofta väldigt korta. Språket känns ungdomligt och lite ballt, handlingarna är ofta skruvade precis som karaktärerna. Vi befinner oss ofta i Israel, ofta bland unga människor. Det handlar om vänskap, kärlek och lite förvirring.

Det känns skönt att läsa något som är så annorlunda från gängse böcker man kommer över. Språkligt, tankemässigt och när det gäller personporträtten så är det här något jag känner att jag aldrig läst förut. Och det är kul. Sedan är inte heller det här någon favoritbok men cool läsning. Somliga av novellerna är rentav genialiska. Man tar sig snabbt igenom den och blir ofta inspirerad eller överraskad. Varför inte?

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback