Bödeln av Pär Lagerkvist



Det finns böcker (fast ganska få om man är en åsiktsmaskin som undertecknad) som är riktigt svåra att skriva om. Och jag måste säga att Bödeln är en sådan. Jag har svårt att avgöra vad jag skulle tycka om boken ifall jag inte hade fått lite förförståelse för den genom det vår lärare i fördjupningskursen sade om den. Men det man vet generellt om Lagerkvist ifall man är en bokoholist är ju:

- Att hans tema ofta är ondska vs. godhet

- Hans skriverier genomsyras ofta av tanken på "Varför finns det så mycket ondska i världen om det existerar en gud?" det vill säga varför skulle en gud tillåta så mycket ondska. Lagerkvist själv var inte troende, så han ville nog snarast visa på all ondska som finns och därmed göra det uppenbart att högre makter inte fanns.

- Han var mycket kritisk mot de fascistiska och nazistiska rörelser som styrde Europa och världen under 40-talet. Och det märks i hans böcker.

Bödeln stämmer väl in på de Lagerkvistska kriterierna (har jag glömt något?). Alla var rädda för bödeln i en svunnen tid men i en tid närmare vår så avgudas han. Människor sitter i en bar och berättar anekdoter om bödeln. Han säger alltid förlåt innan han dödar någon. Jag ser bödeln som en metafor för Hitler, särskilt som han vid något tillfälle säger att lägre stående raser måste dödas (eller liknande). De mörkhyade män som utgör orkester på baren spottas på när de säger emot någon och alla människor förvandlas till en mobb som står i en ring runt de skräckslagna musikanterna.

Bödeln är i princip som en pjäs, eftersom den innehåller såpass mycket dialog och väldigt lite beskrivande mellanbitar. Jag tycker den är intressant just eftersom den är en kritik mot diktaturerna, men som läsupplevelse är den för mig inget mästerverk.

Jag har också läst Dvärgen av samma författare (två gånger) och tyckte
såhär. Som jag skrev då, så vill jag fortfarande gärna läsa fler böcker av honom. Vad har ni läst av Lagerkvist?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Den första Lagerkvist-romanen jag läste var Dvärgen, det var på gymnasiet och jag minns att jag tyckte den var väldigt bra. Sen dess har jag även läst Gäst hos verkligheten, Bödeln och Barabbas. De var väl helt ok allihop, till skillnad från Dvärgen ingen favorit, men helt klart läsvärda.

2010-04-07 @ 20:28:03
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

anonym: Aha, vad härligt att du har läst så många. Jag är sugen på alla de du nämner plus Onda sagor.

2010-04-09 @ 20:43:29

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback