Författarjulkalender, lucka 17 (gårdagens)

Pga morgonens tenta som jag nyss kom hemifrån, så publicerar jag gårdagens lucka nu. Bakom lucka 17 finns: Siri Hustvedt.



När jag läste Vad jag älskade så blev jag helt fascinerad. Det var en bok som jag läste mest för sakens skull, men väl inte hade storartade förväntningar på. Så fel jag hade! Det är en av de där böckerna som man önskar att man själv kunde skriva. Som är spännande trots att den egentligen inte har några storartade spänningsmoment, bara för att man blir så engagerad i karaktärerna. Det är en värld av konst, sorg, New York och relationer.

Jag har läst om flera personer som blivit besvikna när de läst Lily Dahls förtrollning. Och visst är den mycket enklare konstruerad och liksom enklare i sin helhet än Vad jag älskade. Men jag som är väldigt förtjust i konceptet servitris-som-jobbar-på-diner-i-småstad-och-vill-därifrån blev helt förtjust i den boken också. Bara titeln gör ju att man svimmar litegrann tycker jag. Jag har kvar att läsa Sorgesång och är nästan säker på att även den kommer falla mig i smaken. Siris bok om hennes psykosomatiska skakningar är jag inte lika sugen på att läsa (Shaking woman) men det gör inte så mycket.

Dessutom är Siri gift med Paul Auster som också
varit med i den här julkalendern. Vilket makalöst författarpar!
Vad tycker ni om Siri Hustvedt? Se till att läsa någon av hennes böcker om ni inte redan har gjort det.

Kommentarer
Postat av: Johanna

hm.. jag var blev överförtjust i vad jag älskade faktiskt. eller rättare sagt, gillade den verkligen om man bortser från den strulige sonen och den där satans rejvaren men för mig pajade den delen av historien hela upplevelsen.

Postat av: Kristina

Om du inte har läst Ögonbindeln av henne rekommenderar jag den varmt. Däremot tycker jag nog att sorgesång är hennes svagaste bok, den är fortfarande en bra bok, men inte riktigt i klass med de andra.

2010-12-19 @ 22:23:50
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Johanna: son + rejvare måste jag ha förträngt för det ringer inga klockor alls. Men så är jag också expert på att glömma litterära karaktärer av okänd anledning.



Kristina: Aha, den har jag inte läst eller ens hört talas om men tack för tipset! ska kollas upp.

2010-12-21 @ 08:58:37
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback