Författarjulkalender, lucka 3

Bakom lucka tre finns: Douglas Coupland



Jag har skrivit ganska mycket om Douglas Coupland i den här bloggen, men självklart måste han föräras en av mina julkalenderluckor. Konstigt vore det annars. Som jag skrev tidigare i höstas, efter att ha läst Girlfriend in a coma, så ser mitt och Couplands förhållande ut såhär: Han skriver böcker. Jag läser böckerna, dock på svenska (ofta lite sent ute, jag är inte pang på utgivningsdatum i detta fall) och älskar dem. Det hela fungerar ganska bra.

Det jag gillar med Coupland är dels hans samhällskritisk-sarkastiska förmåga, och dels han förmåga att producera såpass vitt skilda verk som han gör. Han har vad jag brukar kalla en allvarlig sida, och en lite utflippad i sitt skrivande. Jag gillar dem bägge, på olika sätt. När jag läser en av de mer utflippade böckerna så är jag snarare fascinerad över hur nyskapande de känns. De är ofta lite som tv-serier, åtminstone är det den association jag brukar få. Läser jag en av de mer allvarliga varianterna så berörs jag och hanterar dem som en Roman Skriven Av En Annan Författare. Och han behärskar båda dessa ytterligheter väldigt bra, och anpassar språket på ett lämpligt sätt.

Sedan att jag var oförtjust i slutet av Girlfriend in a coma, att jag ibland faktiskt tröttnade under läsningen av Jpod och så - det är bara petitesser som glöms ganska snabbt. Det fina i kråksången är att det fortfarande finns böcker jag inte läst av honom än (yay!).

Så, hur tar man sig in i det här författarskapet (han har skrivit en hel del)? Det bästa är att testa en utflippad bok och en allvarligare. Tilläggas bör att de utflippade självklart innehåller allvar också, så ni inte blir helt avskräckta. Gillar man honom då så kan man fortsätta att läsa bok efter bok. Gillar man inte, well, så är det nog inte mycket mer att göra. Här kommer tips på två startböcker, alltså:

En utflippad att börja med: Jag tycker att Alla familjer är psykotiska är ett bra exempel på det couplandska galenskapet. Jag tyckte till och med att den var lite väl, minns jag. Och det kan jag säga på en gång, att det är inte lätt att få mig att känna så. Men den går i ett rasande tempo och är så knäpp att den blir bra bara därför (OBS! inte ok att fuska och se filmen istället).

En allvarligare att börja med:
Då blir mitt val självklart. Hej Nostradamus! är en sådan där bok som gör att allt annat känns sekundärt. Typ 'jo, jag ska städa men först skajagbaraläsalitecoupland'. Det är skolmassakrar och sorg och längtan och att växa upp och vara lite ensam.

En som är mittemellan:
Microslavar är både allvarlig och utflippad på ett fint sätt.
Såhär skrev jag om den (klicka så får ni se världens snyggaste omslag).

Jag tycker för övrigt att julkalendern hittills har fått till en ganska bra mix. En nutida, samhällskritisk, nytänkande kanadensare. En språkligt fantastisk hyllad fransyska. Och en supande white trash-amerikan som skriver så att själen blöder. Vem vet vad som kommer imorgon (jo, jag!)?

Jag vet att flera bland er som läser också älskar Coupland. Men boma föralldel gärna kommentarsfältet med såväl boktips som er syn på Coupland. Håller ni med mig om (den spännande) dubbelheten i hans författarskap?

Kommentarer
Postat av: jennifer,

åh, jag måste läsa 'girlfriend in a coma'. har tänkt göra det hur länge som helst nu, men det har aldrig riktigt blivit av.

Postat av: Böckerx3

Ah en bra författare med helt egen stil. Borde fått mycket mer publicitet i Sverige så fler upptäcker honom.

2010-12-04 @ 10:53:28
URL: http://[email protected]
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

jennifer: JA, läs den! det är så värt det. Har du läst ngt annat av coupland innan?



Böckerx3: Ja, fast jag tycker ändå att han har fått en del publicitet? Kanske rör jag mig bara inom bokbloggsvärldens snava ramar iofs och där tycker jag han verkar ganska populär. :)

2010-12-05 @ 23:23:40
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback