Författarjulkalender, lucka 4

Bakom lucka nummer fyra finns: Carl-Johan Vallgren.
I fallet Carl-Johan Vallgren verkar det ofta vara så att hans personlighet gör folk skeptiska till att läsa böckerna - jag har läst om fenomenet i flera bloggar. Ser man honom i intervjuer så kan han verka rätt dryg och självgod. Personligen tycker jag bara att det är befriande med någon som trotsar den svenska jantelagen och vågar stå för att han gillar sin bok. Jag undrar lite vem som ska gilla boken om inte författaren själv gör det? Annars är kutym att skruva lite generat på sig när en programledare överöser ens bok med beröm. Man ska tydligt visa att man minsann inte sitter på sina höga hästar, oh nej. Det gör inte Vallgren. Jag såg en intervju med honom för några år sedan, när hans senaste bok Kunzelmann & Kunzelmann precis hade kommit ut. Då deklamerade han att han ansåg den vara en världsroman.

Senare visade sig att det var just detta uttalande (som jag tyckte var rätt befriande när jag såg intervjun) som gjorde det svårt för mig att slappna av under läsningen av romanen. Jag väntade litegrann på det där världs- i det hela. Men men. Det jag vill ha sagt är: låt inte Vallgrens självgodhet stoppa er från att läsa hans romaner.


Han skriver nämligen väldigt snirkligt på ett sätt som ändå är lätt att läsa. I hans romaner är berättarkonsten i fokus. Han berättar bra och fängslande. Den vidunderliga kärlekens historia är kanske hans mest omtalade roman. Jag läste den för ganska längesedan och har ett tag funderat på en omläsning. Jag älskade den rakt igenom. Kunzelmann & Kunzelmann är verkligen läsvärd. Den handlar om alltifrån konstförfalskning och att fly från sig själv, till gangsters i Stockholm. Såhär skrev jag om den. Och så har vi För herr Bachmanns broschyr som är bitande samhällskritik mot allt vad Sverige innebär.


Så ge honom en chans, han är en av få riktiga sagoberättare i Sverige idag tycker jag. Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Böckerx3

Åh, ja han är riktigt bra. Älskade den förunderliga kärlekens historia. Tipsar folk om den jämt.

Postat av: Emeli

C-J V har en plats i mitt hjärta men det är för berättelserna i hans musik :)

2010-12-04 @ 12:46:30
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Böckerx3: Håller med om att den verkligen är bra. :)



Emeli: Aha, har faktiskt inte lyssnat på hans musik eftersom jag fördomsfullt nog fått för mig att den är jazzig (har svårt för det). Men nu ska jag kolla upp den.

2010-12-05 @ 23:25:27
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback