Sot av Per-Eric Söder



Jag hade aldrig hört talas om poeten Per-Eric Söder förrän min käresta (och tillika en av mina boktipsauktoriteter) tipsade om honom. Jag tyckte väl att omslaget var lite väl posigt men så är också poettraditionell full av poser så det får vara okej.

Så öppnade jag boken för att läsa den första dikten. Och kunde inte sluta. Jag läste hela boken från pärm till pärm i två sittningar. Och det är så jag tycker att poesi ska vara. Inte otillgänglig, inte långtråkig, inte alltför abstrakt. Per-Eric Söder skriver så att det känns utan att man behöver analysera eller läsa om en dikt massa gånger för att få ut något av den.

Sot är en samlingsvolym med dikter från 70-talet och framåt. Läs det här citatet, det säger nog mer än mina beskrivningar:

jag kan inte knulla mig ut, jag kan inte sova
mig ut, jag kan inte äta mig ut, jag kan inte
lyssna mig ut, jag kan inte tala mig ut, jag
kan intesupa mig ut, jag kan inte skriva
mig ut

Det är svårt att exemplifiera och beskriva. Dessutom läste jag Sot innan jag hade skaffat något så smidigt som
en citatbok. Men jag kan rekommendera er alla att upptäcka Söders texter. Han har fått oförtjänt lite uppmärksamhet.

Har ni läst något av honom?

Kommentarer
Postat av: Abdullahamy

Nice site keep it up


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback