Jag och Louise Boije af Gennäs

När jag var kanske femton år gammal så fick jag en bok av min mamma. Den hette Stjärnor utan svindel. Jag läste väldigt mycket mer på den tiden än vad jag gör nu, även om jag nog är mer bokig av mig nu i min livsstil (köper mer böcker, har mer koll på vad som ges ut osv). Jag minns hela lässcenariot. Jag hade en kornblå klippan-soffa och ovanför den en gigantisk vägg med massa bilder på Iggy Pop, David Bowie, Jocke Berg, Thåström och andra. Jag hade en stereo som ständigt var på hög volym (mest blandband - åh, vilken nostalgi). Jag hade gröna väggar. Och där satt jag i den blå soffan och var femton och förvirrad och hade en silvrig stjärnformad kudde att luta mig mot medan jag läste.

Jag vet inte hur många gånger den där pocketutgåvan av Stjärnor utan svindel blev läst, men den är väldigt sliten så jag tippar på minst tre gånger åtminstone. Det är väldigt mycket för en person som nästan aldrig läste om böcker. Jag tror få av mina böcker är lika slitna. Drömfakulteten bläddrar jag förstås i hur ofta som helst, så den ser också läst ut. Men det jag vill komma till är att jag var väldigt förtjust. Jag tyckte det var som att sugas in i en annan värld när jag läste Boije af Gennäs. Och allt var ju heligare i den åldern, så det var väldigt stort det hela. Lite samma kärlek kände jag till Per Hagmans böcker, som också lästes många gånger.

Så när jag hörde att Boije af Gennäs nu kommer med en ny bok så tänkte jag: Åh, äntligen. Jag har nämligen emellanåt undrat vad som hänt och varför hon inte längre skriver, eftersom hon kan det så bra. På samma sätt undrade jag vad som hade hänt Per Hagman tills hans bok kom i våras (väntar på pocket i det fallet). Jag kan också undra lite varför Carina Rydberg inte oftare ger ut böcker, eftersom hon ju skriver så bra.

Men sedan har peppen över att läsa den nya av författarinnan till Stjärnor utan svindel liksom dunstat av. Och nu känner jag mig inte alls särskilt sugen. Ett
par (där är en av dem), tre halvdissar i bokbloggar gjorde mig ännu mindre nyfiken. Och så inser jag att jag faktiskt har flera olästa böcker av samma författare i bokhyllan. Visserligen gillade jag Ingen mänska en ö ganska mycket men Rent hus och Ta vad man vill ha har jag knappt sneglat på trots att de finns väldigt tillgängliga.

Det är ovanligt att jag går från att tycka mycket om det jag läst av en författare till att bara bli osugen. Vad det beror på vet jag inte, men jag är inte säker på att jag kommer läsa Högre än alla himlar. Inte just nu i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Helena

Fint skrivet! Jag känner igen mig, har också saknat Boije af Gennäs men lite halvt om halvt gett upp hoppet. Någonstans tror jag kanske att det är som Johanna Ö skriver i sin recension, att tiden sprungit ifrån henne, att man inte skriver så längre, men jag vill ändå läsa. Förstås.



Att Carina Rydberg inte skriver mer - eller rättare sagt publicerar mer - är en tragedi för Litteratursverige, skulle jag vilja hävda. Och nu är Främlingarna helt borttagen från Bonniers hemsida efter att releasedatumet har skjutits fram säsong efter säsong. Skitdeppigt! Men någon gång borde den ju komma. Väntar också på Hagmanpocketen, är rätt pepp faktiskt.



Vi kanske gör slag i saken (med Boije af Gennäs) ungefär samtidigt då?

Postat av: Emeli

Åh, jag ville LEVA Ta vad man vill ha. Det är fortfarande det motto jag vill ha.

2010-09-05 @ 22:31:35
Postat av: Lisa

Jag blir också skeptisk till Boije af Gennäs efter att ha läst om nya boken på bokbloggar.. Men kommer alldeles säkert att läsa den. Någon gång.

2010-09-06 @ 10:15:32
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Helena: Tack! Och jo, antagligen har tiden sprungit ifrån henne litegrann. Hon väntade helt enkelt för länge med att skriva en ny roman.



Och jag håller med dig om Carina Rydberg, det är verkligen en tragedi att hon inte ger ut böcker med jämna mellanrum som hon tidigare gjort. Tråkigt att Främlingarna är borttagen, det visste jag inte ens. Men förhoppningsvis håller hon på med något nytt projekt. Var det inte hos er jag läste något om att Främlingarna hade försvunnit i och med en datorkrasch (eller var det ett bokskvaller/rykte)? Hagmanpocketen är jag också pepp på. Men så har man inte behövt vänta lika länge som på Louise. Det var ändå inte så längesedan Att komma hem ska vara en schlager kom. Och ja, kanske gör vi slag i saken med Boije af Gennäs samtidigt. Men just nu är jag väldigt osugen...



Emeli: Jag har också hört att den ska vara ett läsmåste, men tycker man om den ifall man läser den idag tror du (har ju ännu inte läst)?



Lisa: Jo, förr eller senare kanske man läser den. Om inte annat bara för ATT, liksom.

2010-09-06 @ 11:34:30
Postat av: Rödluvan

Hjälp, så märkligt. Jag fick "stjärnor utan svindel" av en kompis en gång, det resulterade i att jag aldrig mer lyssnade på hennes boktips. Jag avskydde den! Inte för att jag kan minnas precis varför just nu, men jag tyckte verkligen inte om den... Ändå håller jag oftast med dig i dina bokkärlekar. Där ser man, som det kan gå. :D

2010-09-07 @ 09:08:39
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Rödluvan: Ojdå! Haha, jag var iofs typ sjutton när jag läste den senast så jag vet inte om jag skulle gilla den idag men boksmak kan ju skilja sig på vissa håll och andra inte. Vad har hänt med din härliga blogg förresten?

2010-09-07 @ 10:32:57

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback