Boklördag#2: Mara Lee, Cecilia Samartin, Naderehvandi, Dominique Dyens, Arthur Cravan


Några av de böcker jag läst och tyckt till om på annat håll.

Nu sparkar boklördagen igång. Under dagen kommer massa (förhoppningsvis) inspirerande och bokrelaterade inlägg att dyka upp här. Vi börjar såhär: På sistone har jag läst en del böcker som jag tyckt till om någon annanstans. Jag tänkte bara kort här sammanfatta vad jag tyckte om böckerna.

Arthur Cravan - Poeten med världens kortaste hår

Min recension dyker upp i nästa nummer av
Nya Upplagan förmodligen. Halva boken är ett slags kronologi över boxarens/poetens liv, andra halvan dikter. Förvirrat men ibland väldigt bra. Nästan intressantare att läsa om hans liv, men fanns guldkorn bland dikterna också. Cravan brukar kallas dadaismens far.

Smitning av Dominique Dyens

Den här har jag också läst för Nya Upplagans räkning. Parisiskt, först lite feelgood-varning, därefter stark roman om ensamhet, längtan bort etc. Den blev skitbra på slutet verkligen så jag kunde inte släppa den ur sikte. Väldigt otippat.

Om månen alls syntes av Khashayar Naderehvandi

Lyrik som kanske inte riktigt var min kopp te, men med en del citat till citatboken. Recenserade i Tidningen Kulturen. Här kan den som vill läsa min recension.

Drömhjärta av Cecilia Samartin

En underbar pärla till roman som jag först trodde jag skulle ogilla och sedan fastnade helt i. Ger en inblick i Kuba under Fidels styre och berättar starkt om vänskap, kärlek och mycket annat. Särskilt plus för hur fäst man blir vid karaktärerna (särskilt om man är av blödig natur). Recenserade i Tidningen Kulturen, läs här.

Salome av Mara Lee

Jag var en av de personer som blev väldigt förtjust i Mara Lees förra roman, Ladies. Den kändes som en antingen-eller-bok. Either hate or love. Salome nådde inte riktigt lika långt men var fin om balett, att vara tonåring, att slitas mellan olika saker man vill vara och med ett lagom poetiskt språk. Den har jag recenserat i senaste numret av Nya Upplagan.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback