Syttende maj (och lite om min Knausgård-frälsning)

Idag är det, som de flesta väl vet, Norges nationaldag. Fina Böckerx3 uppmanar alla att hylla norsk litteratur idag. Jag skulle kunna nämna Erlend Loe som jag läst en och annan bok av. Det var ganska fina böcker och jag tyckte om dem, men sedan har jag inte tänkt på dem nämnvärt. Istället ska jag prata om något som totalt fyllt upp hela mig, som gjort att jag plötsligt är BESATT i väntan på nästa och så nästa och så... Ja, ni förstår vad jag menar förstås. Härmed en hyllning till en norsk författare - Karl Ove Knausgård.


SÅHÄR skrev jag för någon månad sedan, lyrisk efter att ha läst första Min kamp. Nu håller jag som bäst på att läsa tvåan och njuter av varje ord. Knausgård träffar vid en sträng jag sällan varit med om när jag läst någon bok egentligen. Det är så rakt och ärligt och ändå så välskrivet. Och jag förvånas lite när jag läser den här texten, som verkar mena på att man i en skönlitterär roman bör påpeka sina eventuella föregångare (Proust, Norén etc). Det känns för mig som helt sjukt. Och även om Knausgård påpekar originaliteten i sitt projekt, så ser jag det som att han syftar på originaliteten i förhållande till det han skrivit tidigare - inte att han skulle vara först i världshistorien med att skriva autofiktivt.

Nåväl. Tvåan kommer få ett eget inlägg när jag läst ut den i lugn och ro. Och jag blev så besatt att jag efterlyste på twitter när del 3 kommer ut på svenska. När fler bokoholister undrade samma sak svarade till slut Norstedts själva. Trean kommer förhoppningsvis i oktober. Vi får se om man lyckas hålla det som står i bokpärmen, att alla delar ska finnas på svenska innan 2012 är slut. Illavarslande är att sexan är försenad på norska, men tills dess har jag ett tag kvar så förhoppningsvis hinner den ges ut.

Så. Hurra Norge och hurra för Knausgård. Vilken norsk litteratur tycker ni om?

Kommentarer
Postat av: Tomas

Knausgård är det bästa vi har i norden. Och han bor i Sverige. Heja heja!

Postat av: Böckerx3

Och när tusan ska jag lyckas läsa hans verk har ettan signerad hemma

2011-05-18 @ 08:22:07
URL: http://bockerbockerbocker.blogspot.com/
Postat av: Gabriel

Hej.. Kikat igenom din blogg lite och tycker att den är schysst.. Cool design oxå.. Inspirerande.. Har själv startat en pappablogg om livet som ensamstående pappa till mina grabbar.. Leon och Mio.. Bröderna Brothers.. Kram..

2011-05-18 @ 08:28:45
URL: http://gabrielgavric.blogg.se/
Postat av: Lyrans Noblesser

Ettan är på väg hem till mig nu, kunde inte låta bli längre efter alla(s) lovord.

2011-05-18 @ 22:51:55
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Tomas: Ja, heja honom!



Böckerx3: Läs, läs. Det är värt det. :)



Gabriel: Ok.



Lyran: Det gjorde du verkligen rätt i, Lyran. Hoppas att du tycker om den.

2011-05-19 @ 08:35:51
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Anonymous

Om mottagandet av Karl Ove Knausgårds Min kamp 2 diskuterade det på Maja Lundgrens blogg

http://lundgrenmaja.blogspot.com/2011/05/aforism.html#comments


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback