Min C-uppsats i littvet (om Moa)



Jag tänkte bara ägna ett litet inlägg åt att berätta om min C-uppsats. C-uppsatsens krav är att den ska röra sig inom området för fördjupningskursen (svensk litt under mellankrigstiden). En stor mängd sekundärlitteratur ligger på köksbordet och jag funderar på hur jag ska hinna skriva klart metoden tills på tisdag morgon. För att kunna skriva metoden måste ju sekundärlitteraturen åtminstone skummas och i helgen ska jag hälsa på en vän i en annan stad. Och på måndag jobba. Nåväl.

Ämnet för min C-uppsats är
Kvinnor och äppelträd och uppföljaren Sallys söner av Moa Martinson. 1945 gavs de båda böckerna ut i en volym, med namnet Boken om Sally. Min frågeställning är hur det kom sig att man valde att samla ihop böckerna under det här namnet. För att få reda på ett potentiellt svar så kommer jag att undersöka böckerna var för sig. Jag kommer att titta på sådant som Sallys roll i respektive bok, Sallys utveckling, förhållande till omvärlden och berättarens relation till Sally. Jag kommer även att undersöka hur Sally successivt får ta mer och mer plats, tills hon i den andra boken faktiskt är huvudperson.

Man kan alltså säga att frågeställningen är en relevant ursäkt för att få undersöka karaktären Sally på olika sätt. Men det är sjukt svårt att hinna kolla igenom alla böcker. Vi får väl se hur det går helt enkelt. Ett första steg är att kopiera de sidor jag behöver och samla dem på ett ställe. Då känns textmängden antagligen hundra gånger mindre och inte lika svår att ta sig an. Ämnet känns i alla fall väldigt roligt och intressant! Jag vet att flera av er som läser bloggen också har läst littvet. Vad skrev ni era C-uppsatser om? Och ni andra, vad skulle ni ha skrivit en uppsats om ifall ni fick välja?

Kommentarer
Postat av: Eli

Det låter intressant! Det är alltid spännande att undersöka karaktärer i böcker, jag hade ett lite liknande ämne men bara med en bok. Min C-uppsats handlade om Gösta Berling i Gösta Berlings Saga och om hur han är fast i sina illusioner och lurad av bilden av kärleken, samt om hur han utvecklas och till slut finner frid genom de kvinnar han möter (i korthet). Lycka till med din uppsats!

Postat av: Rödluvan

C-uppsatsen ja... Jag har ett litet erkännande att göra, jag har nämligen lagt mitt LittvetC uppsats på hyllan. Tanken var dock att jag skulle skriva om författarkaraktärer utifrån Paul Austers Oracle Night. Sen gick det som det gick, och all min inspiration (och tyvärr en hel del Auster-älskan) gick och dog. För tillfället är projektet nedlagt, eftersom jag just nu skriver en C-uppsats i Pedagogik inom ämnet för min egentliga utbildning. När jag tar upp litteraturen igen så blir det nog till att byta ämne helt, kanske skriva om Nilsson Piraten? Vi får väl se, men det känns ju dumt att skippa dubbla examens bara för att man har en C-uppsats i rest:P

2010-04-16 @ 11:06:26
URL: http://gripande.blogspot.com
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Jag tycker att det låter som ett lagom stort och väldigt intressant ämne för en C-uppsats! Och jag förstår att det är jobbigt när berget med sekundärlitteratur känns enormt, men sen kommer du vara glad att du läst en massa runt ämnet också, för det gör det mycket lättare att skriva själva uppsatsen sen.



Jag skrev min C-uppsats om Inger Edelfeldt, om identitetsskapande i hennes böcker (ett urval). roligt ämne, men lite för stort för C-nivå känner jag i efterhand.

2010-04-16 @ 14:15:36
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Tekoppen

Min C-uppsats är inte skriven än. Men jag vill skriva en framöver. Helst om samma ämne som min B-uppsats, hann inte riktigt komma så djupt på den sidmängden som jag ville.

2010-04-17 @ 19:14:17
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Tekoppen

Och min B-uppsats skrev jag då om Amalie Skrams mentalsjukhusromaner.

2010-04-17 @ 19:14:50
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Vixxtoria

Jag har inte skrivit nån C-uppsats i littvet (men jag tror jag skulle velat skriva något om Walter Ljungqvist), men jag har läst Ebba Witt-Brattströms avhandling om Moa. Finns i pocket (själv köpte jag min på en Åhléns-rea för halva priset. Det kan vara de mest väl värda 12,50 jag nånsin investerat). En väldigt bra bok, som du antagligen har där som sekundärlitteratur. Jag skulle läsa en del i den i alla fall om jag var du :-)



Ser fram emot nya rapporter om hur det går med uppsatsen!

Postat av: Vixxtoria

.... oj, nu såg jag uppe i spalten till höger här att du läser biografin. Bra!

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Eli: Ja, det är verkligen spännande håller jag med om. Samtidigt kan jag också hålla med om det min lärare sa, att det kan bli lite fjantigt att grotta ner sig alltför mycket i en karaktärs personlighet och egenskaper. Det är trots allt en fiktiv gestalt och som läsare ges man ju inte alla sidor av myntet. Men att undersöka sådant som relationer till en omvärld och karaktärsutveckling känns relevant. Vad intressant ditt uppsatsområde lät. Vad kom du fram till i den?



Rödluvan: Jag förstår, det blir nog så för många att c-uppsatsen blir lite för mycket av det goda. Men jag blir nyfiken på vad det var som fick dig att älska Auster mindre? Jag kan tycka att man nästan börjar gilla en bok mer när man grottar ner sig så mkt i den. Men det är en fin balans mellan det och överdos, det kan jag hålla med om.



Anna S: Vad kul att du tycker att det låter intressant! Och du har helt rätt i att sekundärlitteraturen förenklar själva skrivarbetet. Ju mer desto bättre, i det fallet. Din uppsats lät också intressant, vad var det inom för fördjupningskurs?



Tekoppen: Jaså, jag har inte ens hört talas om den författaren. Intressant!



Vixxtoria: Ja, jag tycker att Witt-Brattström är lite tradig hittills men visst finns en hel del intressanta saker. Jag ska absolut rapportera hur det går framöver, eller om jag springer på något intressant!

2010-04-21 @ 07:47:25
Postat av: Helena

Min c-uppsats hette något så långt och pretentiöst som - hmm, vi får se om jag kan det ordagrant - "En civilisationens abnormalitet - Bleksotsmotivet i 1880-talets dekadenslitteratur med särskild tonvikt på Stella Kleves "Berta Funcke" och "Pyrrhussegrar". Bleksot var en utpräglad flicksjukdom som drabbade den unga kvinnliga överklassen runt förra sekelskiftet, och bl a Karin Johannison hävdar att det var den tidens anorexi. Jag undersökte kopplingen mellan modernitet, sexualitet och bleksot, främst som sagt hos Kleve men även i Strindbergs novell "Dygdens lön" där en man får bleksot, och i Ola Hanssons författarskap. Det var sjukt (haha) intressant och stimulerande att skriva, och min handledare Johan Lundberg var toppen. Åh vad jag blir sugen på att börja plugga igen nu!



Lycka till med uppsatsen, låter jätteintressant!

2010-04-21 @ 08:18:20
URL: http://www.bokhora.se
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Vi fick välja fritt när vi skrev C-uppsats, så länge det var något slags genusinriktning på det hela. sen fick man handledare utifrån vilket ämne man hade valt.

Mitt största problem var nog att jag hade valt en författare som det knappt fanns någon forskning om, jag fick läsa en massa uppsatser och artiklar för att få något kött på benen alls. Å andra sidan är det ju intressant att välja ett ämne som det inte finns en massa skrivet om redan, då har man inte lika mycket kringlitteratur att förhålla sig till.



Jag gillade Moa-boken mycket när jag läste den. Vi hade ju EWB som undervisande lärare, så det blev ganska mycket Moaprat när vi läste om den perioden i litteraturhistorien. :)

2010-04-21 @ 17:31:25
URL: http://bokstavlarna.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback