Författarjulkalender, lucka 2

Bakom lucka två finns: Marguerite Duras



Jag har funderat lite på hur många böcker jag måste ha läst av en författare för att den ska få kvala in i den här julkalendern. Sedan tänkte jag att det ju är tillräckligt svårt att skriva en bra bok, så egentligen tycker jag att det skulle räcka om jag läst en enda bok av en person. Nu blir det nog inte riktigt så (två blir oftast minimum), och gemensamt för alla författare jag presenterar är att jag vill läsa betydligt mer av dem.

Marguerite Duras har jag ännu läst ett par böcker av, men har flera supersnygga utgåvor ännu olästa och jag tänkte nog unna mig en av dem under december (när två mardrömstentor klarats av). För ett unnande är precis vad som gäller för mig med döda älskförfattares böcker. Det kommer ju aldrig fler, så man måste spara litegrann på de som finns.



Älskaren grep tag i mig när jag läste den förra sommaren. Jag skrev såhär om den. Min upplevelse av Duras är att språket är vad som gör henne så bra. I de romaner jag läst av henne så händer egentligen inte så värst mycket. Istället är språket det driv som hela tiden för boken framåt. Det är väldigt härligt att bryta av annan läsning med en sådan typ av bok ibland. Halv elva en sommarkväll gav mig nämligen samma känsla. Visst finns en grundhandling och huvudkaraktärer - det är inga abstrakta berättelser som virkas fram. Men det är heller inga dramatiska vändpunkter eller så. Är man beredd på det så tror jag att de flesta skulle uppskatta Marguerite Duras. Det är liksom inte Herta Müller-otillgängligt, utan man följer hela tiden med under läsningen. Såhär beskrev jag det efter att precis ha läst ut Älskaren (men hur kan man döpa en bok till något så Harlekein-aktigt? Parodi på sådana romaner tror jag knappast det är. Låt inte titeln lura er):

Språket dansar fram, meningarna hakar i varandra som om de satt ihop redan innan de skrevs ner på papper. Åh, njutning för ögonen.


Det är svårt för mig att, som jag gjorde med Bukowski bakom lucka ett igår, ge en representativ väg in i författarskapet eftersom jag inte har läst tillräckligt många böcker. Däremot har ju min väg varit bra eftersom jag numera är så förtjust i Duras. Så börja med Älskaren, trots den väldigt avskräckande titeln, och se vart det tar vägen.

Har ni läst Duras än, och vad tycker ni i så fall?

Kommentarer
Postat av: Sara BE

Jag har läst just Älskaren och Halv elva en sommarkväll. Håller med om att Älskaren är en utmärkt ingång - jag tyckte så otroligt mycket om den. Halv elva ... upplevde jag som mer svårtillgänglig, samtidigt så har jag starka och kristallklara minnen av det som händer i boken... Skumt ....

Postat av: Tekoppen

Jag gillade inte Älskaren, däremot Halv elva en sommarkväll och Lol V. Steins hänförelse. Men mest av alla gillade jag Förgöra, säger hon.

2010-12-02 @ 13:00:21
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot,com
Postat av: Böckerx3

Älskaren läste jag för typ 8 år sedan. Borde kanske prova på några andra titlar :) Du har mycket bra boksmak

2010-12-04 @ 10:55:26
URL: http://[email protected]
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Sara BE: Ja, Halv elva var mer svårtillgänglig men det var den jag läste först och den fick mig ändå på fall. Det är något i hennes språk som förför, liksom.



Tekoppen: Lol V stein har jag inte läst än men har massa olästa av henne,bl. a den. Förgöra, säger hon var nog den mest fantastiska titeln jag hört på länge. Ska verkligen kolla upp den boken. Tack för tips!



Böckerx3: Ja, prova mera! Och tack, jag håller med om att min boksmak är alldeles utmärkt. ;)

2010-12-05 @ 23:22:10
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Ilyassabrina

Wow Pete, what an amazing new site you have now; great therapy and loads to contemplate. Thanks for building my new art/design site - can not wait to see the end result.

2011-05-25 @ 20:54:43
URL: http://ilyassabrina.blogfrombed.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback