Författarjulkalender, lucka 5

Bakom lucka fem finns: Haruki Murakami

Haruki Murakami (b. 1949) is the author of 11 novels and three short-story collections.<br /> (Elena Seibert)

En självklar ingrediens i en Ord och inga visor-komponerad julkalender är Haruki Murakami. Aldrig har jag läst någon som är lika bra på att kombinera realism med surrealism utan att det känns fjantigt (eller jo okej, en till som kommer senare i kalendern). Och Murakami har någon slags mystisk förmåga att få en 700 sidor tjock bok att kännas som hälften så få av en vanlig författare. Man sitter liksom och läser en stund och så har 50 sidor rasslat förbi utan att man tänkt på det. Jag vet inte hur han lyckas, men häftigt är det.


Hittills har jag läst två böcker: Kafka på stranden (en av mina tegelstensböcker i utmaningen som jag skrev såhär om) och Fågeln som vrider upp världen (som jag skrev såhär om). Jag ser fram emot att läsa även Norweigan wood, Sputnikälskling och till våren förhoppningsvis även IQ84 som verkar vara en såpass tjock tegelsten att den på svenska delas upp i två delar (som dock ges ut samtidigt). Den enda boken jag nog aldrig kommer vilja läsa är den som handlar om att springa. Och det bara för att jag är så ointresserad av sådant att nog inte ens Murakami skulle fånga mig på den punkten.


Varför ska han läsas då? Jag tycker att det han är så bra på är att skriva sagor för vuxna. Mystiska förväxlingar, oförklarliga händelser och slumpen leder hans huvudpersoner i helt oväntade riktningar. Som Kafka där på biblioteket när han rymt hemifrån, som hamnar i vad som känns som en helt annan värld och träffar nya människor. Och som mannen som klättrar ner i en brunn helt plötsligt. Och katterna som pratar, men det är bara vissa som kan höra vad de säger.

Språket är vid få tillfällen lite väl tillkrånglat med underliga metaforer och liknande. Men oftast är det bara sådär fantastiskt att man nästan önskar att man själv hade skrivit boken.


Så - läs alltså denne japanske författare och låt er inte avskräckas av varesig bokig tjocklek eller mystiska baksidestexter. It's all worth it. Vad har ni för tankar om Murakami?

Kommentarer
Postat av: Bokbabbel

Skippa löpboken hälsar ett annat Murakami-fan som dock inte läst alla Murakamiböcker eller ens läst Murakami på länge men ändå ser framemot 1Q84!

Postat av: Emma

Älskar Murakami! Kul att du skrev om honom.

2010-12-05 @ 18:06:30
URL: http://uppbokad.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Bokbabbel: Ja jag ska skippa den, helt klart. :) sport för mig är som en stor gäsp. Klassiskt bokoholistsyndrom kanske, jag vet inte. Men inte ens murakami kan få mig att läsa en hel bok om löpning. IQ84 blir garanterat spännande men lite avskräckande ändå med dubbelbok. Man undrar HUR många sidor det rör sig om, haha.



Emma: Åh, härligt :)

2010-12-05 @ 23:26:31
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Tekoppen

Du påminde mig just om att jag ska beställa lite Murakami till min pappa som julklapp. Engelska titlar, alltså, för det finns så många icke på svenska representerade. Och så kan jag ju låna dem av honom ^^ Av de engelska har jag hittills läst "South of the Border, West of the Sun" och "After Dark". Gillade båda. På svenska har jag läst "Norwegian Wood" och "Sputnikälskling". Vill läsa dem du nämner, men är ingen tegelstensmännika direkt =/

2010-12-06 @ 10:23:07
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot,com
Postat av: Massolit förlag

Hej!



Jag som skriver till dig heter Malin och arbetar på Massolit Förlag.

Jag har kikat runt inne på din blogg och tyckte den var väldigt intressant… därför mailar jag dig.



Massolit Förlag är ett relativt nystartat förlag och vi jobbar mycket aktivt med att lansera nya författare, samt i det arbetet med sociala medier.

I vårt ”stall” finns från Sverige Stefan Tegenfalk och Johannes Källström. Båda har fått utmärkta recensioner tidigare och är aktuella med nya böcker i höst.

Stefan skriver traditionell kriminallitteratur medan Johannes lutar mer åt thriller/skräck.



I vinter kommer vi ut med Fay Weldons biografi samt återutgivning av en Hondjävuls liv och lustar. Strax efter det kommer Ian Samson som i England är ett ”hett” kort på mysdeckar himlen.



Massolit jobbar som sagt aktivt med olika medier och just runt bokbloggande vill vi bränna extra krut. Min fråga till dig är om jag får skicka läsex utan kostnad för påseende. Du är inte tvingad att skriva något, det står dig fritt, men om du vill plita ned några ord på bloggen, ris eller ros, båda är välkommet, blir vi hemskt glada!



Kanske är det så att du inte alls läser någon typ av de böcker vi jobbar med just nu – glöm detta email då! I dags läget erbjuder vi alltså Stefans Nirvana och Johannes Offerrit.

Om det känns spännande – maila över din postadress.



Tack för att du tog dig tid att läsa mitt email!



Vänliga hälsningar



Malin S

Massolit förlag AB

[email protected]

2010-12-06 @ 16:31:54
URL: http://massolit.se
Postat av: Böckerx3

IQ84 i bara två delar? Jag höll i trean i Japan i somras...

2010-12-07 @ 16:07:43
URL: http://[email protected]
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

tekoppen: kul att du ska ge murakami till far din, lär bli populärt! ah mn de känns inte som tegelstenar, tro mig. ge Fågeln som vrider upp världen en chans. du kan ju parallelläsa med andra böcker om den känns för tegelstenig?



massolit: har svarat via mail.



Böckerx3: aha men då är det förmodligen jag som missförstått i så fall. :)

2010-12-07 @ 23:56:30
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Bredeleila

Very interesting site, beautiful design, keep up the good work.

2011-07-22 @ 10:09:25
URL: http://bredeleila.bloglyric.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback