Kärleken är dödens motsats av Roberto Saviano



Det här är den tunnaste boken jag har läst på länge - 53 sidor med stort typsnitt och glest mellan raderna - men ändå har den så mycket att säga. Den utspelar sig i södra Italien och handlar om de kvinnor som blir lämnade kvar när deras män drar ut i krig. Sedan det blev möjligt att tjäna pengar som soldat i krig (Irak, Afghanistan) så är det alltfler syditalienska unga män som väljer att göra så, mycket för att det är så svårt att få jobb. De åker iväg och hoppas på att komma hem levande med lite pengar för att kunna leva ett drägligare liv.

Boken skildrar hur en Maria förlorat sin fästman i krig och börjat klä sig i svart. Han åkte iväg för att ha pengar till att finansiera deras förestående bröllop. Men han kom aldrig tillbaka levande. Maria är bara sjutton år ung.

Jag läste ut boken på en dryg halvtimme men den kommer nog stanna kvar betydligt längre än så.

Tidigare av Saviano har jag förstås läst Gomorra, om camorran. Jag skrev
såhär om den.

Kommentarer
Postat av: snowflake

Roligt att läsa om den här och bli påmind. Jag tyckte också om den.

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

snowflake: Ja, visst var den fin i all sin enkelhet? Jag hoppas att Saviano skriver fler böcker som denna. Gärna med aningen fler sidor :)

2010-03-02 @ 08:33:44

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback