Författaranekdot om Baudelaire


Hjälp, det ser ut som att han är på väg att dra fram pistolen ur innerfickan.
Snacka om att amerikansk populärkultur har skadat en för all framtid.

Här kommer en författaranekdot. Eller egentligen rör den ju inte Baudelaire himself, men den är rätt rolig ändå. Källan är, som när det gäller många av de författaranekdoter jag känner till, en lärare från litteraturvetenskapen på SU. De brukar vara bra på att klämma in anekdoter på ett relevant sätt i föreläsningarna. Sådant gillas.

Anekdoten lyder att en stor poesitävling i Frankrike skulle gå av stapeln. För privatpersoner. Det var i nutid om jag förstod det hela rätt. Många dikter skickades in, tävlingen var prestigefylld och i juryn satt särskilt utvalda konnässörer. Grejen var bara att någon hade gjort en fuling och skickat in en dikt skriven av mister-Frankrike-i-egen-hög-person-Baudelaire. Dikten kom trea i tävlingen. Därpå följde ett rabalder och en upprördhet över att såpass kunniga personer inte kände igen en Baudelaire-dikt när de såg den.

Jag tycker att det mest är roligt av flera anledningar. För det första att någon kom på att utmana en så kallad litterär helighet och det faktum att dylika jurys kan tänkas vara måna om att ha koll på sin Litteraturhistoria. För det andra att det faktiskt blev såpass uppmärksammat att det nådde ända till en litteraturprofessor i Stockholm.

Tidigare har jag återberättat en
Selma-anekdot och en om August Strindberg.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback