Boklördag#2: DÖDEN & CO.


Döden & co.
Wahlström & Widstrand 2011.

Självklart är högtidsstunden enorm för mig när Moodysson kommer med en ny bok. Till exempel så var han en självklar deltagare i min författarjulkalender. Men jag blir inte besviken.

Döden & co. är lika rörig, samhällskritisk, sorglig, personlig och allmän som Lukas Moodysson alltid är i sitt skrivande. Karaktären heter Lucas fast med c och jag har läst intervjuer med Moodysson där han säger att huvudpersonen är han själv, fast om ett par-tre viktiga saker skulle vara annorlunda i hans liv. Alltså är grundtanken på något sätt: Om bara dessa detaljer var annorlunda, vem skulle jag vara då?

Och den Lucas som boken handlar om finner att han känner sig som en kung när hans pappa har dött, och samtidigt så oändligt sorgsen. Han sitter i pappans lägenhet och tänker på hur sorgligt det är att pappan, som var så ensam, har gått och köpt fina orkidéer som blommar i fönstret. Och så åker han till Filippinerna för att skriva om barnprostitution. Men det går inte bra, istället googlar han Rhianna och Kate Moss och en rysk modell som gillar Tolstoj. Och Natalia (den ryska modellen) står i badrummet och pratar med honom och säger att hon är en produkt av hans fantasi. Sen minns han sin gamla kärlek och pratar med henne i tankarna och hon påstår att han minns henne fel. Hon var inte alls sådär oskuldsfull. Och så är det smärta och ångest och samhällskritik lite till.

Och visst mår man illa när personen är lite sjuk och googlar sjuka saker, men världen är full av sjuka människor och någon måste skriva om dem. Lukas vågar sig över den avgrunden och utforskar vad som finns på andra sidan.

Jag älskar ju det där röriga (som säkert inte är rörigt utan säkert har någon jättestor plan bakom sig som jag bara inte ser för jag är så inne i det faktum att det här är Moodyssons första roman på skitmånga år och förväntningarna är skyhöga och ändå blir jag inte besviken).

Jag tycker helt klart att alla ska läsa den här boken, men glöm föralldel inte bort att läsa Moodyssons poesi också. Särskilt böckerna Det spelar ingen roll var blixtarna slår ner och Vad gör jag här.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback