Veckans boktips revival, del 1



Jag tänkte återuppta en gammal tradition här i bloggen - nämligen den att varje söndag tipsa om en läsvärd bok. Jag brukar välja böcker jag inte läst nyligen, för att påminna om det som kanske glömts bort, och för att inte bli tjatig. Den här veckan vill jag tipsa om Varulvsvalsen av Sigge Eklund. Jag minns den som en extremt stark läsupplevelse som jag bar med mig långt efter att jag läst ut boken.

Varulvsvalsen handlar om missbruk (eller kanske mer om samhällskonstruktioner) och går i ett rasande tempo. Den är skriven på ett kargt språk som väldigt väl matchar handlingen, i och med att det karga förstärker det starka som händer i boken. Jag skrev i bloggen att den handlar om "svek och om sorg och vilja och utmattning". Samtidigt som boken berättar en stark och gripande historia om enskilda individer, så riktar den indirekt också en skarp kritik mot socialväsendet i Sverige och hur allt inte är så fint och halleluja i vårt land som många gärna vill tro.

Jag säger: Läs den. Däremot minns jag att jag var besviken på Det är 1988 och har precis börjat snöa av samma författare, trots underbar titel. Men kör på Varulvsvalsen. Den lämnar ingen oberörd.

Någon som behöver oändligt mycket läsinspiration? Varsågoda:

Tidigare gånger har jag i veckans boktips tipsat om Street art Stockholm, Skyline av Patricia Schonstein Pinnock, Vad jag älskade av Siri Hustvedt, Blonde av Joyce Carol Oates, Capirinha med Döden av Maria Ernestam, Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg,
några bra reportageböcker,  omistliga 1984 av George Orwell, De i utkanten älskande av Johanna Nilsson, A clockwork orange av Anthony Burgess, Hej Nostradamus! av Douglas Coupland, Tackar som frågar av Jennie Dielemans, Den gamle och havet av Ernest Hemingway, Lisa för själen och Jägarinna av Sisela Lindblom, I skuggan av ett brott av Helena Henschen, Brev till samhället och Brev till utlandet av Eric Ericson, Skynda, kom och se av Lotta Lundberg, Musselstranden av Marie Hermanson, Dårskaper i Brooklyn av Paul Auster, och underbara Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback