Kleopatras kam av Maria Ernestam



Några vänner startar,efter att ha varit på helt olika håll i livet, företaget Kleopatras kam, vars originalitet består i att de löser folks problem. Det är inte specificerat vilket typ av problem, men vad det än må vara så kan det lösas med hjälp av vännernas olika kompetenser och bakgrunder. Ganska snabbt kommer en förfrågan som får dem att häpna. Kan ni mörda min make, som har psykiskt misshandlat och förtryckt mig under hela äktenskapet? frågar en kvinna. De får sig en moralisk tankeställare och börjar var och en fundera på sina egna liv.

Enligt mig är språket slentrianmässigt, historien innehåller mord vilket gör att jag genast tycker illa om den. Ibland kan jag inte lägga boken ifrån mig men det händer inte så ofta som det borde med en sådan här typ av lättläst roman. Läs någon av Maria Ernestams tidigare böcker istället. De borde båda finnas recenserade i bloggen. Jo, ser man på.
Här och här.

Jag håller självklart redan på med något nytt och väldigt lovande. Vad sommarläser ni nudå?

Kommentarer
Postat av: Anton Åström

Jag läste baksidan av denna och köpte den oläst till min mormor (tänkte att det är lite utanför men ändå innanför deckargenren). Alltså inte bra eller?

Postat av: Emm

Tyckte inget vidare om Kleopatraskam.



Har precis avslutat Bombyx av Anne Rambach. Mycket, mycket bra! Nú läser jag Jadeögat av Diane Wei Liang.

2008-07-29 @ 18:49:13
URL: http://lasdagboken.wordpress.com
Postat av: Anna

Jag läser "Freja" av Hildebrandt och "Allt" av Lowden. Orkar inte riktigt med "Allt", det är därför jag blandar ut den lite med annat.

2008-07-29 @ 18:53:29
URL: http://www.annasbokhylla.blogspot.com
Postat av: jessica

Anton Åström: Jag gillade den inte speciellt men så avskyr jag allt som ens snuddar vid deckare/mysterium. Kan tänka mig att en mormor uppskattar boken på ett annat sätt. :)



Emm: Nä, besvikelse var den. Åh, då ska jag kolla upp Bombyx direkt, kul med boktips!



Anna: Aha, okej, mina förväntningar på Allt (som ska läsas inom kort) är väldigt höga. Får försöka sänka dem lite då för att inte bli besviken!

2008-07-30 @ 09:36:04
Postat av: Lise

Jag älskade Caiprinha med döden! Busters öron var riktigt bra den också :) Men har nu hört (=läst i bokbloggar ;P) många som är besvikna på Kleopatras kam, så har inte försökt mig på den faktiskt.. Bara att skippa alltså, eller ska jag ta och läsa den bara för att ha gjort det liksom..?

2008-08-04 @ 11:40:18
URL: http://webdiarium.wordpress.com
Postat av: Jessie

Lise: Ja, båda de tidigare böckerna är ju som sagt helt underbara. Mja, du kommer väl alltid vilja bilda dig din egen uppfattning så läs Kleopatras kam du, den går snabbt att läsa. En söndagseftermiddag, tjupp tjupp liksom. Jag tycker man bara får känslan av att hon har spottat ur sig boken, för sakens skull (typ "nu vill jag leva på att skriva böcker, god dammit!") snarare än för passionens skull. Det känns och märks väldigt tydligt. Nu kommer ju ännu en bok av henne i höst. Får se vad det blir... Läs "Gunnar" istället av Bob Hansson!

2008-08-04 @ 15:40:51

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback