Klar med första tegelstenen

Nu har jag läst ut den första tegelstenen i min tegelstensutmaning. Kafka på stranden var omöjlig att slita sig ifrån, så det var inte svårt att få den snabbt utläst. Och är det inte ofta så med tegelstenar, att de har en förmåga att suga en in i berättelsen? Så uppfattar jag det i alla fall. Mer om boken i sig skriver jag i dagarna, just idag är det mycket som lockar på min uppmärksamhet och jag vill ju inte skriva om en såpass fin läsupplevelse när jag inte kan koncentrera mig till hundra procent.

Härnäst väntar några recensionsböcker på att läsas men efter det ska jag hugga tänderna i nästa tegelsten, som känns lite tyngre. Jag pratar förstås om Anna Karenina. Men eftersom det går så bra så satsar jag på att hinna med även min bubblare, som jag nämnde här. Det hjälper helt klart att så många är med. För er som velar mellan tegelstenar finns några bra tips att botanisera bland här.

Det är många olika typer av böcker som platsar in i den här utmaningen, och det är kul. Det märks på alla spridda val (även om det är intressant att många väljer Murakami, Alberte-trilogin och Anna Karenina inklusive jag själv. Märkligt men roligt!) Till exempel så är Kafka på jobbet modig nog att läsa Det av Stephen King, trots läskiga clowner och annat kusligt. Lisa (i hyllan) funderar fortfarande på vilken som ska bli hennes andra tegelsten. Marias bokliv ska läsa den underbara Fågeln som vrider upp världen som en av sina tegelstenar. Enligt O ska läsa Alberte-trilogin (som jag också varit riktigt sugen på) och Kafka på stranden. Fina Och solen har sin gång ska vara med och läsa dessa böcker. Maria på UNT:s bokblogg hakar också på. Annika på ALKB har valt den första boken än så länge. Bokstävlarna läser Wolf hall, Sugar och eventuellt en bok till. Miss E läser också Murakami, bland annat. Även bibliopepe är med, precis som Fiktiviteter och Samtidigt hos Helena.

Det är fler ändå som vill vara med, vilket är hur kul som helst. Kolla på kommentarerna till dessa inlägg om ni vill hitta fler deltagare i utmaningen. Länka gärna till era läsrapporter sedan, så att jag och andra hittar dem (även om jag redan prenumererar på de allra flestas bloggar). Och lycka till allihopa!

Hur går det för er förresten, har ni kommit någonvart i läsningen?

Kommentarer
Postat av: TidningsIda

Kanske är det så att en tegelsten måste vara spännande och väldigt, väldigt bra? Hur ska man annars orka igenom dem? En tunn, men dålig bok läser man ju ofta vidare ändå.



Så kanske ligger det i tegelstenarnas natur att vara bra

Postat av: Hundöra

Jag tror jag är sen med att hoppa in i utmaningen. Hur länge pågår den?

2010-09-28 @ 14:30:43
URL: http://bokmarkt.hundora.se/
Postat av: Marie

Jag har inte ens hunnit välja bok ännu! Hur länge hade man på sig?

2010-09-28 @ 15:09:40
URL: http://vaxdukshaftet.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Tidningsida: Ja, du kanske har rätt i det faktiskt! Å andra sidan har jag nog läst dåliga tegelstenar också...



Hundöra: Utmaningen är att läsa två tegelstenar (typ 500 sidor eller mer men det väljer man själv) till mitten på december. Haka på vetjag!



Marie: Du har hur lång tid du vill på dig att välja bok. Jag skrev att utmaningen pågår ungefär till mitten av december :) Men jag läste min första tegelsten mest för att jag var så sugen på den. Nu kommer jag nog läsa 5-6 andra böcker innan jag läser tegelsten nummer 2. Så känn ingen stress!

2010-09-28 @ 16:21:49
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Tidningsida: Ja, du kanske har rätt i det faktiskt! Å andra sidan har jag nog läst dåliga tegelstenar också...



Hundöra: Utmaningen är att läsa två tegelstenar (typ 500 sidor eller mer men det väljer man själv) till mitten på december. Haka på vetjag!



Marie: Du har hur lång tid du vill på dig att välja bok. Jag skrev att utmaningen pågår ungefär till mitten av december :) Men jag läste min första tegelsten mest för att jag var så sugen på den. Nu kommer jag nog läsa 5-6 andra böcker innan jag läser tegelsten nummer 2. Så känn ingen stress!

2010-09-28 @ 16:22:00
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Lisa H

Jag har inte bloggat om det men har faktiskt börjat med första tegelstenen! Sugar av Michel Faber. Men har inte ens kommit 100 sidor in än.. Läsoflytet som jag hade med Lilla himlafågel håller tyvärr i sig.. Inte för att boken är tråkig eller dålig utan som vanligt är det jag som inte får till lässtunderna, det blir bara upphackade små stunder här och där. Kanske borde huggit tag i en lite kortare bok emellan? För att jobba upp takten så att säga :P

2010-09-29 @ 09:49:52
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: Gothique

Arrghh! Jag är bara 262 sidor in i min första ("Drood"). Tror jag måste dra upp tempot lite.

2010-09-29 @ 11:20:45
URL: http://gothique.blogg.se/
Postat av: Hundöra

Hur anmäler man sig till utmaningen. Jag har påbörjat "Slutet på mr Y" av Scarlett Thomas och sen har jag tänkt mig Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Vart kan jag läsa vilka tegelstenare andra i utmaningen har valt?

2010-09-30 @ 08:07:26
URL: http://bokmarkt.hundora.se/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lisa H: Aha vad synd att din läsoflyt håller i sig. Jag tycker du ska satsa på en eller två tunnisar emellan, eller läsa en bok som du är säker på att du kommer älska. Då brukar läslusten komma igång igen. Och när man väl har läslust så TAR man sig ju liksom tid att läsa mer än de där upphackade stunderna. Sugar är en bra bok tycker jag, ska bli kul att se vad du tycker. Själv har jag också haft en extremt upphackad läsning den här veckan. Men egentligen har jag varit lässugen, det är bara att jag har läst en bok som tar tid att läsa. Jorden de ärvde av Björn af Kleen är full av siffror och utredningar. Där emellan kommer intressanta saker och då märker jag direkt hur mkt fortare det går att läsa. Hoppas på bättre lycka med nästa bok!



Gothique: Ingen stress! Du har ju på dig till mitten av december så det är ett bra tag kvar. Jag kommer som sagt att läsa tre-fyra andra böcker nu innan jag börjar med min tegelsten nummer två. Och dessutom har jag sagt att jag vill hinna tre tegelstenar. ;)



Hundöra: Du anmäler dig genom en kommentar helt enkelt. :D Angående din fråga om var du kan läsa vad andra har valt så svarade jag på samma fråga i din kommentar till inlägget "Dessa tegelstenar läser jag i höst". Alla deltagare hittar du i kommentarsfälten till inlägg om tegelstensutmaningen, men se utförligare förklaring där jag nyss sa. Vad roligt att du vill vara med! :)

2010-09-30 @ 10:51:48
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Miss E

Jag har kommit 200 sidor i Murakamis "Fågeln som vrider upp världen" - åh vad bra den är! Har sett till att förenkla läsandet genom att bestämma att vi läser Murakami i min bokklubb (även om de andra fick välja valfri bok av honom, vågade inte slänga fram 700+ sidor till stressade småbarnsmammor/lärare)

2010-09-30 @ 19:43:58
URL: http://missesblogg.blogspot.com/
Postat av: Tekoppen

Jag håller för fullt på med pluggböcker så när det gäller nöjesläsning nödgas jag tyvärr välja smalare saker om jag alls ska bli klar med dem. Men kanske, kanske när jag kommer in i uppsatsperioden att jag kan ta itu med någon tegelsten. Just nu känns de 280 sidorna i "Nässlorna blomma" tegelsteniga nog...

2010-10-02 @ 10:39:27
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot,com
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Jag är också färdig med min första tegelsten nu! Ett omdöme kommer i bloggen snart, jag ska se till att hojta till här då. :)

2010-10-03 @ 23:09:53
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Första tegelstenen, nu också recenserad: http://bokstavlarna.wordpress.com/2010/10/04/forsta-tegelstenen-wolf-hall/ :)

2010-10-04 @ 18:00:16
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Miss E: Vad kul att du gillar Fågeln som vrider upp världen, jag älskar den också!



Tekoppen: Jag förstår vad du menar. Skollitteraturen kan lätt bli en övermäktig ibland!



Anna S: Kul, ska genast läsa :)

2010-10-05 @ 07:38:02
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback