Pepp inför förlagens höstutgivning:

Jag har synat några av förlagens höstkataloger. Yum, yum! Det finns mycket att se fram emot.
Från Norstedts:

Outsider av Torbjörn Flygt. Tro det eller ej, men jag har faktiskt inte läst Underdog. Det tänker jag göra innan hösten för jag känner på mig att jag kommer gilla den boken. Dessutom, hur kan man inte tilltalas av en bok med titeln Outsider?
Välkommen till den här världen: av Amanda Svensson. Jag älskade Hey Dolly så peppen är enorm inför Amanda Svenssons andra roman.
The Agency. Semolina Pritchard ltd. av Sisela Lindblom. Visserligen var jag inte överförtjust i Lindbloms senaste bok, De skamlösa. Men jag älskade hennes tidigare böcker, Lisa för själen och Jägarinna som jag tycker är måsteläsning för alla. Kanske har hon hittat tillbaka till sin tidigare stil?
Gå sönder, gå hel av Sofia Nordin. Lät som en bok helt i min smak när jag läste om den i katalogen.
Augustenbad en sommar av Anneli Jordahl. Visserligen var jag inte lika förtjust i Jordahls förra roman som många andra, men jag måste självklart ge den nya boken en chans också.
Cold Spring Harbor av Richard Yates. Jag tyckte ganska mycket om Revolutionary Road och har varit nyfiken på Easter Parade. Sorg, vemod, USA, tristess verkar vara Yates ledmärken och det tackar man sällan nej till i romanform.
Festen kan börja av Niccolò Ammaniti. Jag är ganska insatt i Italien-Berlusconi-helvetet och läser/tittar på allt jag kommer över i det ämnet. En satir över Italiens mediala situation bådar gott, särskilt som jag tyckte om Ammanitis Io non ho paura (som jag faktiskt läste på italienska!).
Sommaren utan män av Siri Hustvedt. Jag älskade både Vad jag älskade och Lily Dahls förtrollning och ser mycket fram emot den nya boken, även om jag med viss bävan har hört att den är lite chicklitt-aktig. Siri var med i min författarjulkalender också.
Fragment av Marilyn Monroe. Need I say more, eller?


Albert Bonniers förlag:


Flod av Carolina Fredriksson (kommer i sommar). Låter nytt och spännande.
Sunset park av Paul Auster. Även om jag gärna vitt och brett hyllar Auster så har jag faktiskt bara läst ett par-tre böcker av honom. Den här ska jag i alla fall sätta tänderna i redan i höst. Även Paul, precis som hans kära hustru, var med i min författarjulkalender (vilket alltså innebär en stor ära om någon trodde något annat).
Amulett av Roberto Bolano. Förlåt för missat tecken ovanför n:et där, vet inte hur man gör det i datorn och orkar inte ta reda på det just nu. Hursomhelst så ÄLSKADE jag De vilda detektiverna och vill läsa allt som den här mannen har skrivit, i sinom tid. Det blir lagom att som nästa Bolano-bok ge sig på Amulett.
Ordens asyl av Anders Olsson. Om författare i exil, och varför exilen ofta blir ett alternativ. Olsson är professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet och jag har haft honom som lärare i två kurser under våren. Dessutom är jag extremt intresserad av hur författare gått i exil och ämnen + rörelser detta kunnat ge upphov till.
Ett gott liv av Ann Heberlein. Jag kastar mig alltid över Heberleins texter i DN och tycker att hon är en ovanligt duktig skribent.

UPPDATERING: Självklart ser jag fram emot Elin Grelssons roman också, som jag råkar veta kommer ut på Modernista till hösten.

Flera av de förlag jag håller koll på lägger inte ut i förväg vad de ska ge ut, såvitt jag kan se (Bakhåll, Sekwa, Elisabeth Grates förlag, Modernista etc) så det får räcka såhär så länge. Men det räcker å andra sidan en bra bit, eller hur? Vad är ni sugna på ur höstutgivningen?

Kommentarer
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Postat av: Maria

Jag är också nyfiken på Flod.

2011-06-12 @ 11:53:04
URL: http://www.unt.se/bokbloggen
Postat av: Ylva Agneryd

Hej! vad intressant dina inlägg verkar vara! kommer definitivt läsa på din blogg lite mer. (: Ha en kul vardag =P

2011-06-30 @ 18:21:38
URL: http://jade.se/paketresor
Postat av: Beatrice

Grym design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Skitsnyggt i alla fall!

2011-07-11 @ 05:51:24
URL: http://gravidforsakring.net
Postat av: Tindra

Bra sida du har! Jag har läst igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :).

2011-07-13 @ 00:28:43
URL: http://djurförsäkring.net

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback