Girlfriend in a coma av Douglas Coupland



Douglas Coupland har jag en mycket speciell relation. Den går ut på att han skriver böcker som jag läser och älskar. Den går också ut på att när jag väl har läst ut en av hans böcker, så blir det mig alldeles omöjligt att skriva om dem. Först när jag har läst ut boken så är jag typ såhär: Åh, vilken underbar bok. Shit vad bra den var. Den här borde alla läsa. Varpå jag rekommenderar aktuell Coupland-bok till alla mina läsande vänner. Sedan tänker jag: Den här ska jag skriva om direkt i bokbloggen, så att ännu fler blir lässugna. Det är där problemet uppstår mellan mig och Coupland. Det blir nämligen aldrig av att skriva om den här så högt älskade boken. Boken ger mig på något sätt prestationsångest. Den är för bra att skriva om helt enkelt. För hur ska man sammanfatta en läsupplevelse som den här t. ex, som har gjort att jag läst ut den på en dag på min kärleks mammas lantställe? Som har gjort att jag tänkt: jaja, visst kan man göra något annat en stund. Sneglandes på boken.

Men nu är det alltså dags att ta tjuren vid hornen och försöka sammanfatta Girlfriend in a coma. Boken handlar om ett gäng ungdomar som har en fest. Festen slutar olyckligt med att en av dem, Karen, hamnar i koma. Hon verkar dessutom ha känt på sig i förväg att detta skulle hända, vilket gör att mystiken tätnar. Egentligen går det inte att avslöja så mycket mer om den faktiska handlingen. Jag vill inte riskera att spoila något.

Språket är helt fantastiskt, på ett Couplandskt vis. Coupland har två olika typer av böcker - den galna boken där det mesta är lite flippat och på gränsen till vansinnigt, och den mer allvarliga boken. Den här är en mix av de två, skulle jag säga. För det blir lite flippat efter ett tag, samtidigt som allvaret också finns där. Det jag har att klaga på är väl att det faktiskt blir lite väl flippat i slutet, så att läsningen nästan blir jobbig. Det är synd, för det tar bort lite av det fina som byggts upp dessförinnan.

Jag har en annan vän som också tycker mycket om Coupland men som faktiskt inte var överförtjust i Girlfriend in a coma. Hon tyckte att den var lite tråkig och långdragen. Det skriver jag bara för att ge en nyansering av mitt (nästan) lyriska utspel. Alla tycker alltså inte som jag. Men om jag får bestämma så rekommenderar jag den här till er alla.

Tidigare har jag läst följande böcker av Coupland:
Hej Nostradamus! (som också blev veckans boktips här) , Microslavar (med supersnyggt omslag), Jpod, och Alla familjer är psykotiska. Och fler lär det bli.

Kommentarer
Postat av: Jenny Forsberg

Förstår precis vad du menar. Ååååå, vad bra han är!! Och å vad länge sedan det är jag läste något av honom, det börjar bli dags!

Postat av: Johanna

Jag har också hört om folk som verkligen inte gillar Girlfriend in a coma. Själv tycker jag som du att den är väldigt bra men att den tappar lite i slutet. För mig är Coupland äkta 90-tals romantik och jag har nog mest läst hans tidigare böcker förutom Hej Nostradamus! som iofs kanske är det bästa jag läst av honom.

2010-09-10 @ 10:58:59
URL: http://milkbartoilet.se
Postat av: Lisa H

Girlfriend in a coma är den enda Coupland jag läst. Och jag är så kluven till den..! Läste den för en herrans massa år sedan (typ tio? jag var nog knappt 20 år) och älskade! Älskade, trots att den under läsningen (slutet minns jag inte vad jag tyckte om) gav mig en massa dystra dystopigrubblerier och grym dödsångest.

Läste dock om den förra hösten och det blev platt fall. Mystiken som jag minns var som bortblåst och jag kan inte förstå hur jag kunde ha sådana grubblerier och dödstankar av boken..?! :P

2010-09-10 @ 11:11:07
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: snowflake

mm, roligt att läsa om den här som jag läste för ett par år sen. Det enda jag störde mig liiite på, var att hon som legat i koma var mogen och klok. Av vilka erfarenheter hade hon lyckats bli klok, undrar jag? Hon borde ju ha varit lika barnslig som när hon hamnade där.

2010-09-12 @ 00:54:02
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Jenny: Ja, Coupland är fantastisk. Det härliga är att det fortfarande finns böcker jag inte har läst av honom. Underbart!



Johanna: Hej Nostradamus! är helt fantastisk, det håller jag med om.



Lisa H: Jo, lite dödsångest gav den nog allt men inte så farligt. Kul att du gillade den vid en omläsning :)



snowflake: Fast det var väl just det hon inte var? Visserligen hade hon en synsk förmåga men hon var väl omogen som en 17-åring fortfarande?

2010-09-12 @ 11:43:03
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Jag hör också till dem som är lite kluven inför Girlfriend in a coma. Jag var - och är! - ett Coipland-fan av stora mått (min ena katt heter Douglas...) och jag blev lite besviken när jag läste den här boken. Just pga att den kändes lite för urflippad tror jag, och förmodligen för att mina förväntningar var skyhöga.



Men det var rätt många år sen jag läste boken, så jag funderar på att ge boken en ny chans och läsa om den. Kanske tycker jag annorlunda nu? Och Coupland är ju alltid Coupland, även när han är som sämst så är han ju bra. :)

2010-09-12 @ 18:01:07
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna S: Men har du läst t. ex Alla familjer är psykotiska ? DÄR snackar vi urflippad. Som jag uppfattar det iallafall. Tyckte nästan att den boken blev lite jobbig att läsa tillslut.



Jag tycker absolut att du ska ge Girlfriend in a coma en ny chans, den har verkligen sina guldsidor. Själv är jag nyfiken på Life after god och vill läsa den snarast. Har du läst den?

2010-09-13 @ 07:35:41
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Ja, håller helt med om Alla familjer är psykotiska. Alldeles för urflippat. Lite samma sak med J-Pod som jag gillade i början, men som bara spårade ur efter halva boken...



Life after God hör till mina absoluta Coupland-favoriter! Den är ganska sorgsen, lite som Hej Nostradamus! i tonen på det sättet.

2010-09-15 @ 15:38:50
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna: Ja, eller hur, jpod var också lite too much men ändå bra i sin helhet tycker jag.



Åh, då ser jag fram emot att läsa Life after god!

2010-09-16 @ 22:19:53
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback