Vad läser ni i påsk?

Nu är det snart påsk. Imorgon ska jag visserligen jobba halvdag men sedan ser jag fram emot några dagars ledigt. Jag ska försöka läsa en del skolrelaterat under påsken (såväl till c-uppsatsen som till tidigare nämnda kurs) men också lite självvalt.





Jo, men dessa ska jag nog hinna med. Jag har tänkt unna mig själv en hel del lästid i påsk eftersom jag kan sakna långa lässtunder i vardagen. Det ska bli väldigt intressant att läsa Ebba Witt-Brattströms bok om Moa Martinson, jag hoppas hitta en del matnyttigt inför uppsatsen däri. Ham on rye har jag på svenska med titeln Min oskuld och Pearl Harbour och den har jag längtat efter att läsa hemskt länge. Då är väl påsken ett perfekt tillfälle, tänker jag. Återkommer förstås med vad jag tycker om alla. Har ni läst någon av dem?

Och vad ska ni läsa i påsk, är det tänkt?

Extremt intressant kurs

Det närmar sig sakteligen slutet på min fördjupningskurs den här terminen - Svensk litteratur under mellankrigstiden. Visserligen ska jag skriva min uppsats relaterat till samma ämne, men själva kursen är slut om ett par veckor. Det kan låta förfärande tråkigt om man hasplar det ur sig bara sådär. Men skenet bedrar. Det är verkligen hur intressant som helst.
Den litteratur som växte fram under mellankrigstiden (1918-1939 som jag är säker på att ni alla vet), var främst arbetarlitteraturen. Namn som Eyvind Johnson, Moa och Harry Martinson, Stina Aronson, Värner Asplund, Gunnar Ekelöf och Pär Lagerkvist var stora under den här perioden. Det var något helt nytt - från att litteraturen under många århundranden främst tillhört en borgarklass som hade råd att ta sig tid till att läsa och skriva, så blev den nu tillgänglig för alla.
Jag sitter just nu på universitetet och ska fortsätta läsa in mig på den sekundärlitteratur jag inte hunnit läsa tidigare. De närmaste dagarna kommer jag även att skriva separat om de romaner vi läst i kursen och som jag ännu inte har hunnit skriva om. Förra terminen läste jag magisk realism som fördjupningskurs. Det var också galet intressant men man blev lite mätt på magisk realism. Det har inte hänt den här gången. Istället känner jag en lust att läsa ännu mer av den här typen av litteratur. Något av det finaste jag upptäckt med den är att så otroligt mycket händer mellan raderna, utan att det behövs "analyser" för att märka det. Ändå kommer jag nog under uppsatsskrivandet mest läsa nutidslitteratur på den självvalda fronten. Mest för att inte blanda ihop saker och ting.
Utlåtande om det vi läst hittills i stora drag: Jag blev ärligt talat inte särskilt förvånad över att Moa Martinson och Stina Aronson föll mig i smaken. Snarare hade motsatsen förvånat mig mycket mer. Men att Eyvind Johnson skriver så fantastiskt gripande gjorde mig faktiskt sjukt förvånad. Här har jag gått i alla år och trott att han var en gammal torrboll som skrev om helt ointressanta saker. Fel hade jag. Mer om det lite senare.
Det om det. Nu ska jag fortsätta läsa här i skum belysning och med en stor kaffe redo bredvid.

Har ni blivit förtjusta i någon mellankrigslitteratur?

Bok relaterad till Moskva-attentatet

Ingen har nog lyckats undgå de tragiska tunnelbaneattentaten i Moskva igår morse. Det sägs att terroristerna var kvinnor. När jag läser det i DN känns det på något sätt som en dubbel katastrof. Dels, förstås, för de drabbade och dels för de kvinnliga självmordsbombarna. För jag kommer att tänka på en bok jag läste för några år sedan, Allahs svarta änkor av Julia Juzik. Det låter som en BOATS-bok men är det lyckligtvis inte. Istället är det en intressant och välskriven reportagebok.

Boken handlar om kvinnliga självmordsbombare i Tjetjenien och Ryssland och Juzik kommer genom sina undersökningar fram till att dessa kvinnor nästan aldrig gör det frivilligt. Detta gäller naturligtvis de manliga självmordsbombarna också. Det är aldrig dem som spränger sig själva som står bakom det hela. Hjärnorna i attentaten behöver inte dö, utan manipulerar ofta unga män och kvinnor till det. Fast Allahs svarta änkor handlar just om de kvinnliga självmordsbombarna. Boken förbjöds av Putin när den kom ut (!) eftersom den ansågs kritisk mot regimen.

En läskig detalj är att kvinnan/mannen själv ofta inte kan utlösa laddningarna. På en gata, några kvarter bort, står istället en man och väntar på att trycka på den knapp som ska spränga kvinnan i luften. Hon kan ändra sig men måste ändå dö, alltså.

Jag tänkte bara tipsa om den här boken, ifall någon vill veta mer om hur det kommer sig att man väljer att dö genom att spränga sig själv i luften på en fullpackad tunnelbana.Hur mycket det har att göra med att man är fattig, kanske kär i den som gett en uppdraget. Eller så hoppas man på att himlen ska vara en mycket bättre plats än Moskva i rusningstrafik. Det är så svårt att tänka sig och att förstå, när man kommer från en sekulariserad kultur och (som jag) inte kan relatera till en gudstro. Hursomhelst. Reportageboken finns att köpa
här.

Kvinnogatan av Agnes von Krusenstjerna


Älskar den här framsidan!

OBS. Mycket litteraturvetenskap-kuriosa i min åsiktstext den här gången:

Om det inte vore för att Kvinnogatan är en del av den litteratur vi ska läsa till min fördjupningskurs nu, så hade jag nog föredragit att börja från första boken - Den blå rullgardinen. Men nu blev det att jag började med den här boken ändå, och det fungerade bra det också. Von Krusenstjernas Fröknarna von Pahlen-serie består av sju böcker och jag får lust att läsa dem alla. Varför? kan man undra.

För jag måste säga att Kvinnogatan är ålderdomligare än sin tid på en rad olika punkter. Den kom ut under 30-talet. Efter att ha läst Feberboken och Kvinnor och äppelträd (som jag ska skriva om i dagarna, fortfarande inte återhämtat mig helt! Så bra!) så vet jag att det gick att skriva på ett annat sätt. Då pratar vi rent språkligt. För Krusenstjerna använder sig av gammeldagsa former som 'voro', 'gingo' osv. Något jag faktiskt inte stör mig på, men det är anmärkningsvärt att hon höll i dem så hårt, så sent i tiden. Man får förstås ha i åtanke att von Krusenstjerna tillhörde en helt annan samhällsgrupp än Moa Martinson & co, och att hon innan den här romanserien också hade skrivit böcker under en lång period. Hon hade vanan inne helt enkelt. Oh well. Förutom språket så är också värderingarna väldigt gamla. Som att en antisemitism ibland skymtar förbi i beskrivningarna av den snikne läkaren Levin. Och bilden av galenskap känns också extremt ålderdomlig. En kvinna föll in i ett nervöst sammanbrott och var därefter liksom borträknad.

Ändå är det en fin historia hon målar upp, om Angela som skickas till hushållsskola i Stockholm. Där lär hon känna en annan flicka, som hon blir väldigt nära vän med. Det är den första vännen hon haft. På hushållsskolan är reglerna stränga, fröknarna snipiga och de andra barnen skvallriga och fnissiga. Angela och Stanny (som hennes nya kompis heter) har haft det väldigt olika i livet. Och trots alla undersköna överflödiga beskrivningar så rasslar sidorna snabbt förbi. Jag tror att jag tycker (hyfsat) om boken just för att den är så gammaldags, och speglar en helt annan värld än den man själv kan relatera till. Och det är väl det som är grejen med litteratur egentligen, så det var ju verkligen ett stating the obvious-uttalande.

Dessutom vore det intressant att läsa hela serien eftersom vi på seminarierna fått höra så mycket om Krusenstjerna-fejden som dessa gav upphov till. Det var en stor fejd som engagerade många skribenter och författare. Man var liksom antingen för eller emot Krusenstjerna. I slutet av serien blev den så pass omdebatterad att Bonniers tog handen från de sista böckerna och inte ville ge ut dem. Fejden handlade om att böckerna av olika anledningar ansågs extremt omoraliska. Kanske inte så mycket i de första böckerna, alltså. Men det gör mig extremt nyfiken på vad som var så anstötligt. Det känns som perfekt sommarläsning, att sitta i skuggan och läsa Von Pahlen-sviten.

Förresten! Idag läste jag en analys av Von Pahlen-romanerna som var väldigt rolig (det hör till kursen att läsa den). Den måste ha många år på nacken och skribenten tar fasta på allt det röda och blå i böckerna. Det röda temat - den svulstiga rosen (?) - och det blå temat - det isiga.. och så vidare. Han pratar också om att tidigare konstnärer hade fångat kvinnan genom att måla henne naken på porträtt för att komma henne nära (ÖH?). Det Von Krusenstjerna gör är att ta sig ännu längre; nämligen under kvinnans hud. Och det är där den verkliga kvinnan finns. Något i den stilen. Det är fördelen med att läsa litteraturvetenskap. Man får liksom det lilla extra chockerande.

Är det någon som har läst alla sju böcker i serien?

En jävla helg av Helen Zahavi


Egentligen är min utgåvas framsida betydligt snyggare men denna får duga.


I En jävla helg är inget liv heligt. Bella verkar till en början hyfsat normal. Hon bor i en ganska risig källarvåning i en engelsk småstad, och märker en dag till sin förfäran att någon stirrar på henne från andra sidan gården. Denne någon blir alltmer påträngande, genom att börja ringa henne och komma med mer eller mindre uttalade hot. Bella tycker inte att det känns okej. Hon måste skydda sig på något sätt. Särskilt när den flåsande telefonmannen/grannen börjar prata om att han ska hälla syra på henne. Goda råd blir dyra, som man sa en gång i tiden, och Bella tar hammaren i högsta hugg och förgör honom innan han förgör henne. Så börjar den jävla helgen som boken handlar om. Och där slutar Bella vara en ordinär person och blir mördaren.

Bella är berättaren och hennes tonfall är ganska sarkastiskt, på ett sätt som påminner om Ringskog Ferrada-Nolis
Naturen och Lindbloms Lisa för själen. Det är som att Bella inte riktigt bryr sig. Som att hon rycker på axlarna inför att mörda någon. Har de förtjänat det, så har de. Vissa scener i boken är ganska blodiga. Men aldrig på en American Psycho-nivå så känsliga behöver inte sluta läsa om man säger så.

För att bara proppfylla det här inlägget med litterära referenser, så vill jag också nämna att boken får mig att tänka på SCUM-manifestet - det manshatande manifest som Valerie Solanas skrev. Hon som sköt Andy Warhol och om vem min favoritbok skrivits. Det är något med det kalla och beräknande i Bellas tillvägagångssätt. Hon anser sig ha rätten att mörda alla de sviniga män som betett sig illa mot kvinnor i alla tider. Hon upprättar t. om ett slags protokoll. Om en man beter sig illa mot Bella en gång så får han en prick. Har han tre prickar så förtjänar han inte längre att leva.

Språket är helt okej. I början blev jag chockad över hur tråkig boken verkade. Antagligen för att berättaren var så närvarande och kommenterande. Typ pratade med läsaren. Sådant har jag väldigt svårt för, med få undantag. Men den bättrade sig och blev helt okej. En sidvändare om inte annat. Det är alltid intressant att läsa jagberättelser om psykopater. Intressant och lite skrämmande.

Veckans boktips, vecka 12


Bilder med såhär dålig upplösning ger minnen från Början av internet.
Ni vet, runt 1996 någon gång.


Nu börjar jag med veckans boktips igen, varje helg! Det är alltså en bok jag kanske inte läst nyligen men som jag vill tipsa om. Tidigare har jag bland annat tipsat om Skynda kom och se av Lotta Lundberg, I skuggan av ett brott av Helena Henschen, Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg och Hej Nostradamus! av Douglas Coupland. För att se alla gamla veckans boktips är det bara att klicka på kategorin med samma namn under det här inlägget.

Den här veckan vill jag tipsa om Musselstranden av Marie Hermanson. Numera har jag uppfattat det som att Hermanson mest skriver deckare, men den här boken har några år på nacken. Varning för litet sidospår: Sorgligt förresten, det där med att folk överger sina själsliga behov av att skriva på ett visst sätt till förmån för att sälja. Det är skillnad med renodlade deckarförfattare som brinner för det skrivandet. Så har jag t. ex uppfattat Läckberg, efter att ha lyssnat på hennes sommarprat (därmed inte sagt att jag skulle läsa böckerna för det, men ändå). Mons Kallentoft är, förutom Hermanson, ett exempel på en person som nog ville skriva annan litteratur än den han nu skriver. Jag tänker på Fräsch, frisk och spontan som jag läste för längesedan, och skrev
såhär om. Inte mycket deckare där, inte.

Nåväl. När jag läste Musselstranden så tyckte jag mycket om den. Den har ett lugn i sig, som jag vanligtvis kan ha svårt för (tantlugn - nej tack) men som jag tycker fungerar bra i den här boken. Dock tror jag inte du kommer gilla boken om du hörde till skaran som hade svårt för Nu vill jag sjunga dig milda sånger. Det är samma typ av lugn i bägge böckerna. En flyktighet i språket, som om berättelsen inte riktigt kan fångas, men ändå så vandrar den på i maklig takt. Lite som att författaren är så säker på att berättelsen är intressant, och att den känslan smittar av sig på läsaren.

Boken handlar om en kvinna som forskar kring bergtagning och tänker tillbaka på sin barndoms somrar. Och om en annan kvinna i en annan stad, som börjar gå runt med rovdjursmasker på stan för att känna sig skyddad från omvärlden. Hennes väg går genom ett mentalsjukhus och så vidare ut i skogen. De karaktärer som boken skildrar, flätas senare samman. Ja, ni förstår. Det är en sådan typ av historia. Den kan vara fin att läsa som mellanbok. Mellan Murakami och Oksanen så klämmer man in Musselstranden liksom. En mellanbok, men inte sämre för det.

Fotnot om veckans boktips: Jag försöker undvika att tipsa om de allra vanligaste Jessica-författarna, som jag alltid tjatar om på bloggen. Dem hör ni ändå om till leda och lite till. Jamen ni vet. Duras, Murakami, Bukowski, Stridsberg, Söderberg och gänget. Ni vet redan att jag tycker ni borde börja älska dessa författare. Väl?

Längtar till Lolita-läsning



Åh, vad jag längtar. Jag har bestämt mig för att göra en liten temaläsning inför Darling river som ju tar upp Lolita-fenomenet. Nämligen att först läsa Nabokovs bok och därefter Stridsbergs. Bokhora-Helena skrev en
fantastisk text om den senare som inte direkt fick mig att längta mindre.

Däremot har jag en hel del annan läsning, framför allt till skolan, att ta mig igenom först. Så Nabokov och Stridsberg får snällt vänta ett tag. Har ni läst någon av böckerna?

Dilemma: Vilken är alla tiders Stockholmsroman?


Tvinga mig inte att välja mellan dessa!

Stockholms stadsbibliotek låter stadens invånare rösta fram den bästa konsten. Jag klickar i mina val ganska snabbt och lätt, nedifrån och upp. Ända tills jag når fram till kategorin romaner. För då får man nämligen välja mellan dessa:



Det är omöjligt. Skulle jag klicka i vilken av böckerna som är bäst så skulle jag välja mellan Doktor Glas och Ett öga rött. Men nu gäller det vilken som känns mest Stockholmsaktig och då blir valet betydligt svårare. Ska jag välja Människor helt utan betydelse eftersom den är så nutid, och eftersom den säger så mycket genom så få ord? Eller ska jag välja Låt den rätte komma in (även om jag inte var så förtjust) för att den är så extremt miljöfokuserad - fast i det fallet står ju förorten Blackeberg i centrum. Ska man kanske välja Röda rummet eftersom den väl för all framtid kommer få vara någon slags kanon för Stockholms-baserad litteratur, för att den varierar sin miljö mellan de fattiga och de rika och för att inledningsscenen väl är mer Stockholm än något annat?

Sedan tänker jag: Men Doktor Glas då, där står flanerandet i staden i centrum för berättelsen, där håller storstaden på att växa fram och dess invånarna utnyttjar det. Dessutom är den en av mina topp-tio-böcker, så den förtjänar priset. Men även Ett öga rött finns ju på min topp-tio-lista och den är mer relevant i dagens samhälle än vad (förra) sekelskiftesromaner är.

Såhär funderar jag fram och tillbaka. Tills jag läser igenom ingressen tll omröstningen och ser:

Kryssa för en eller flera av dina favoriter. Ok, funderingar i onödan. Såhär röstar jag:



Puh, då var det avklarat och både Jonas och Hjalmar får känna sig uppskattade.
Hur
röstar du?

En bokoholists himmelrike


Googla på book heaven och finn detta. Jag kan väl hålla med om att det ser himmelskt ut.

Efter en trevlig kväll i min bästa väns sällskap så ska jag nu spendera resten av kvällen som en riktig bokoholist:

- Jag har nu läst alla för dagen nya inlägg i de bok- och författarbloggar jag följer.

- Titta på kvällens Babel i SVT Play tillsammans med en stor kopp blue fruit-te. Sara Stridsberg är med i avsnittet vilket väl säger det mesta, åtminstone för dem som regelbundet följer min blogg.

- Efter att ha sett Babel ska jag läsa Kvinnor och äppelträd, ämnet för min C-uppsats och hittills dessutom en alldeles underbar roman. Mer om min C-uppsats skriver jag imorgon för de intresserade.

Det är fördelen med att vara bokoholist. För en icke-läsare kanske detta låter skittråkigt. För mig är det himmelriket.

När jag var åtta skrev jag en kort dikt om fylla

Missa inte de litterära måste-länkarna nedan. Det här inlägget är mest en enda stor parentes.

Såhär var det: Jag var hemma hos mamma och pappa och började rota lite i källarförrådet. Som vanligt när jag gör det så fastnade jag och hittade bland annat en bok med lite "verser" i från i trean på lågstadiet. Bland annat finns den här egenkomponerade dikten (jag ska ta med boken hem nästa gång jag är hos mina föräldrar, och scanna in dikten. Om jag orkar) :

Drick lite sprit
Snacka lite skit
Lek lite kull
Bli lite full

Någon som fortfarande undrar varför jag tycker om Bukowski och liknande författare?

Nä. Tänkte nästan det.

Om varför en åttaåring skulle skriva en sådan här dikt får gärna de lärda tvista. Själv tror jag det är en kombination av 1. väldigt trygg uppväxtmiljö, inte mycket faror - man skapar sina egna spänningar varav fyllan då tydligen är en. 2. killarna i min klass lekte alltid "fullisar" - en lek som gick ut på att man sprang runt och ramlade omkull. Oklart varför. De andra dikterna i samma skrivhäfte handlar alla om sommar och sol, vinter och små söta djur, vår och fjärilar.

Jag lägger det här inlägget under kategorin 'poesiutmaning' (hur går det förresten, läser ni någon poesi?), bara så att det inte blir för icke-litteraturrelaterat. Detta är trots allt alltigenom en bokblogg. Eh. Utmaningen skulle då vara att läsa bättre poesi än den ovan presenterade. Så klart.

Fyra litterära måste-länkar

Ni som följer mig på twitter har redan tagit del av dessa tips. Ni andra måste absolut kolla in dem.



1. Jag hade ingen aning om detta, men Maja Lundgren bloggar! Det är ju något man absolut bör följa slaviskt. Åtminstone tänker jag göra det. Om du också blir sugen så hittar du bloggen på 
lundgrenmaja.blogspot.com. Har någon hunnit läsa Mäktig tussilago än förresten? Jag är såå pepp på den. Snart, snart. Såhär skrev jag om Myggor och tigrar (ännu en bok som har stannat kvar i mina tankar).



2. Den som inte har läst Ingen hör hemma här mer än du av Miranda July ännu bör verkligen göra det. Hon skriver ljuvliga noveller med lite sarkastiska undertoner på ett väldigt indie-amerikanskt sätt, inbillar jag mig. Underbart är det hur som helst. Men oavsett om du har läst eller inte, så vill jag tipsa om den här underbara low tech-hemsidan som hör till boken. Fortsätt klicka vidare även när skärmen blir svart, ända tills du kommer tillbaka till första rutan igen. Jag älskar det: No one belongs here more than you.



3. Jag har tipsat om det här tidigare, men Johanna Nilsson - underbar författare fyi - har ju också en blogg som uppdateras med jämna mellanrum. Den hittar du här.



Den här bilden kom fram när jag googlade på 'social media'. Kaos, snarare?

4. För att sluta där jag började: Ni som inte följer mig på twitter kan lätt göra det. Här.


Jag ställer tillbaka Bönbok för en vän i hyllan halvläst

Ja, som rubriken säger så orkar jag inte läsa ut Bönbok för en vän av Joan Didion just nu. Den har legat i en hög i flera veckor nu, halvläst, och jag har inte känt för att plocka upp den igen. Oftast tycker jag och min ena bokcirkel om ungefär samma typ av böcker, men här gick våra åsikter isär. De tyckte om. Jag, not so much. Och egentligen har jag svårt att motivera varför. Det är något med hur jag aldrig fastnar. Karaktärerna väcker aldrig mitt intresse.

Men jag kommer låta hundörat i boken vara kvar och plocka upp den någon gång i framtiden. Kanske nästa vecka. Kanske om en månad, eller ett år. När jag väl gör det så skriver jag om den här förstås. Blev ni mer impade än jag av den här boken?

Svårläst av Åsa Ericsdotter



Svårläst
handlar om ett jag som är van att fly från närhet och relationer. Bokstavligt fly; sätta sig på ett plan och åka till ett annat land, byta nummer, försvinna och träffa nya män. Och om hur detta jag sedan finner sig själv bo tillsammans med någon. Hur detta skrämmer slag på jaget och hur rädslan inte går över med tiden. Svårläst handlar inte om att "växa upp" och bli konventionell, vara tillsammans med någon för att det vore det normala - för det hade varit det väntade. Den där okejdåjaggerupp-sensmoralen, den där jag-var-ung-en-gång-men-sen-växte-jag-upp-mentaliteten. Svårläst säger att man inte måste växa upp. Man måste inte tycka att det är mysigt att vara en duo i nöd och lust och tills döden skiljer.

I DN:s recension talades det om att jaget i boken bär på en omogen ovilja till att bli vuxen och vanlig. Jag älskar den oviljan, vill krama om den, vill skriva ner rader ur Svårläst på små papperslappar och kasta ut dem över hela centralstationen. Och jag vill hålla med Nina Björk om det hon avslutar recensionen med: Och Ericsdotter vägrar se mognad som en fråga om lagom tempererat engagemang. Hon förmår till och med göra lyckad prosa av den vägran.

Tidigare har jag läst Kräklek och Oskyld av Ericsdotter och tyckte, precis som
WTOSIOTL, att det var för mycket kropp hela tiden. För mycket krökta ryggrader, kyssar, för mycket kön. Det är så skönt att det är borta i den här boken. Ibland kommer små fragmentariska Ericsdottriga formuleringar, men inte så att de tar över. Jag älskar blandningen av det poetiskt abstrakta och det konkreta. De djupa tankarna om relationer blandas med flera stycken där jaget står och bakar och älskar det exakta i att baka: Man följer receptet och vet att konsekvensen blir ett visst slags bröd. Kontrasten mellan det härligt exakta i bakningen och det förvirrande oexakta i känslor och relationer. Kontroll och inte.

Det är synd att boken heter Svårläst, något som väl i första hand syftar på att jaget är svårläst. Att de, männen, aldrig vet var de har henne eller hur de ska tolka henne. Hon är där och sedan försvinner hon. Hon försvinner och sedan kommer hon tillbaka ibland, ibland inte. Men självklart anspelar titeln väl också på att bokens innehåll inte är deckar-lättsmält. Det är synd om titeln skrämmer bort någon på ett sätt, för jag tror att de flesta skulle kunna uppskatta den här boken, oavsett övriga läspreferenser. Av samma anledning är det förstås också en fantastisk titel. Det här är inte svårläst, men det betraktas som det. Och yada-yada, ni förstår nog vad jag menar.

Vi pratade om den här boken på min ena bokcirkel i lördags, och var alla tre mycket förtjusta. Dessutom vimlar det av vackra citat och formuleringar, men eftersom jag citerade så mycket ur Feberboken igår så väljer jag att skippa det här och istället bara säga: Läs! Eller har ni kanske redan läst? Vad tyckte ni i så fall?

Feberboken: Stoffet till en roman av Stina Aronson



ÅH. Jag måste bara säga att jag är inne i en sådan underbar läsperiod. Helst vill jag bara läsa hela tiden. Jobb, plugg och vänner går dock förstås före läsningen och tur är väl det. Men det känns skönt att vara så läsig igen, efter en något o-harmonisk start på året. Nu har jag några utlästa böcker att skriva om. Jag börjar med Feberboken.

I min värld klingar beteckningen kärleksroman väldigt illa. Jag tänker på taffliga kärleksdikter, dikter som gett poesin sitt svåra rykte: mycket subjekt och objekt, abstrakta uttryck som inte tilltalar åtminstone mig. Och så vidare. Och visst innehåller Aronsons 30-talspärla mycket jag och mycket du. Men trots att den har så otroligt många år på nacken så skulle den kunna vara skriven nyligen. Nyligen men inte nu, med tanke på att det är en brevroman och sådana är sällsynta i tider då ingen längre orkar skriva "riktiga" brev. Som läsare får jag följa brevväxlingen mellan Mimmi och hennes kärlek (som ömsom är i Paris, ömsom i Sverige), blandat med Mimmis egna förtvivlade reflektioner. Allt är väldigt fragmentariskt som ju undertiteln Stoffet till en roman antyder.

Jaget i boken, Aronsons alter-ego Mimmi, dignar under tyngden av kärleksoket hon bär på. Hon är inte van vid att vara så underställd någon, enbart pga att hon inte kan kontrollera sina starka kärlekskänslor. Det är som om hon är sjuk. Hon har inte längre makt över sina känslor och det förvirrar henne. Feberboken ingår i den fördjupningskurs jag läser nu i kandidatkursen (litteraturvetenskap om någon missat) : Svensk litteratur under mellankrigstiden. Tydligen visste alla när boken kom ut, att bokens Hugo var en förtäckt Artur Lundkvist- en framgångsrik författare under denna era. Men det gör inget att man inte har koll på den kärlekshistorien. Man missar inget. Och dessutom förtydligar Ebba Witt-Brattströms förord en hel del.

En intressant aspekt är att boken är skriven innan kvinnans frigörelse och ändå känns den som en trampolin till det. Mimmi är modern och har kontakt med sina känslor på ett sätt man kanske föreställt sig att 30-talskvinnor inte hade 'råd' med. Att skrivandet står i fokus i kärleksbreven ger bara läsningen ytterligare en inspirerande dimension.

Och efter denna extremt okritiskt lyriska utläggning, tänker jag nu exemplifiera med några fantastiska citat:

Min hjärna kan inte skära små nätta borgerliga fasoner - den vill klyva i rättvisa hälfter som en slaktarkniv...

*

Tror du nu att jag inte har ett enda kulört inslag i mitt väsen. Du skriver ju till mig som om jag vore helgrå, lite strimmig du vet - "det är tråkigt med min passivitet". Tråkigt, strimmigt. Hugo, Hugo. Jag har i alla fall varmt blod som skulle spruta högt om inte min hud vore...

*

Det vore storartat att se H. i den här omgivningen. Han skulle liksom spränga den, betyda en katastrof för den.

*

Jag ÄLSKAR det kort och gott. Boken för tankarna språkligt till Sara Stridsberg och innehållsligt till Söderbergs underbara sekelskifteskärleksromaner. Och samtidigt är den alldeles, alldeles annorlunda (disclaimer: ok, den når inte riktigt Stridsbergska/Söderbergska höjder men liknar litegrann).

Har ni läst Feberboken?


Boktankar som stannar kvar

Jag har faktiskt gått och tänkt på en hel del saker ur Vi har redan sagt hejdå (som jag skrev om här). Det är ett positivt betyg på en bok, att den stannar kvar i ens tankar. Som förra årets bästa bok enligt mig: Flickvännen av Karolina Ramqvist. Den har också stannat kvar hela tiden och det händer ofta att jag tänker på huvudkaraktären däri och hennes väntan på det omöjliga. En väntan som visserligen huvudkaraktären i denna bok till viss del också bär på.

Det jag tänker på ur Vi har redan sagt hejdå är bland annat slutet, som blev så starkt på något vis. Men det kan jag förstås inte avslöja. Jag har också tänkt mycket på hur det i boken är självklart att man kollar upp varandra när man träffar någon ny (inte ny kompis alltså, utan ny potentiell something). För det är ju faktiskt så. Det anses självklart att googla den andres namn eller söka på personen på facebook. Sådana nutidsfenomen kommenteras och förs in på ett naturligt sätt i Åbergs senaste roman och det är verkligen intressant. Det är som att kärleksrelationen människor emellan har sett ut på ungefär samma sätt sedan urminnes tider och bara de senaste - säg - tio åren förändrats radikalt genom alla de nya möjligheter som erbjuds. När mina föräldrar träffades, till exempel, så kunde de knappast smsa varandra eller adda på facebook och hålla kontakten på så sätt. Helt annorlunda är det idag. Numera känns det ju lite stort att ringa någon i början, så man smsar hellre.

Det här var inte så bokrelaterat egentligen, mer än att jag tycker det är fint när böcker hittar sin plats i ens vardagliga tankar och återkommer med jämna mellanrum. Ofta blir det så även med Francoise Sagans böcker för mig, just för att de innehåller nya/originella och intressanta funderingar.

Vilka böcker stannar kvar hos er?

Att läsa De välvilliga


Att läsa De välvilliga är att gå och gå och aldrig komma fram till festen. Om man säger så.

Är det någon av er som har läst den? Jag vill samtidigt inte sluta läsa heller, för den är faktiskt intressant. Bara så otroligt tätt skriven, klumpig bok (flera kg tung i storpocketformat) och lite för många sidor med tanke på den rätt låga sträckläsningspotentialen den framkallar.

Vi har redan sagt hejdå av Daniel Åberg



Varning för lite för lång text. Jag fick knappt plats att skriva om bokens handling kände jag, för att det blev så långt. Men handlingen framgår förhoppningsvis hyfsat i texten ändå:


Jag vet inte hur det är med er, men själv har jag väldigt svårt för konventionella-stockholmska/svenska-kärleksromaner-om-lite-relationstrassel-och-håhå-jaja, som jag härmed väljer att döpa genren till. Och jag trodde att Vi har redan sagt hejdå skulle vara en sådan bok, trots att jag ofta läser Daniel Åbergs blogg och tycker om den (varför trodde jag det då? Titeln? Nej, det är ju en fin titel! Vet inte varför). Men vad skönt det är att få skriva att jag hade helt fel!

Boken är väntan på sms, kärlek eller icke, mingel, häng med den trygga fristaden som kompisen Amanda utgör, vardag, fest, sorg, glädje, Vasastan och Södermalm, är man vuxen eller inte, dyker den rätta kärleken upp av en slump eller inte. Boken är nutid, förvirring, promenader, alkoholenheter och mediamänniskor-livet. På ett originellt och fängslande språk.

Visserligen handlar romanen om en kärleksrelation, eller snarare en komplexfylld karaktärs kärlekstrubbel och dito funderingar. Men skulle man döma ut alla romaner på temat kärlek så skulle inte mycket i världshistorien finnas kvar att läsa. Och det här är något alldeles eget ändå. Romanen känns mycket nyskapande med alla oväntade funderingar kring relationer, väntan på sms, velande hit och dit, mailkonversationer och annat. Jag påbörjade en lista med sådant jag tyckte kändes nyskapande när jag under läsningen märkte att det vimlade av sådant. Tyvärr tappade jag min förvirring trogen bort samma lista, så jag nöjer mig med det jag nyss sagt på det området så får ni själva upptäcka.

Det jag gillar mindre bra med romanen är att jag ibland tyckte att den blev lite upprepande, till exempel med de mail från tjejen som finns infogade i romanen. Mail och brev insprängda i romaner = no no i min värld. Å andra sidan är det den moderna tidens kärleksbrev, något som blir uppenbart i Vi har redan sagt hejdå. Så oftast funkade det ändå. Och ibland skummade jag ett par sidor här och där. När det faktiskt blev lite väl konventionell-relation-aktigt till exempel (turligt nog inte ofta). Och när huvudkaraktären befinner sig på konventionella hemmafester hos uttråkade par som egentligen bara borde göra slut så tycker jag att läsningen blir lite tråkig. Om det beror på att karaktärens egen leda förmedlas och smittar av sig, eller på att det blev lite tråkigt i texten kan få vara osagt.

Lite mer positivt: Jag tycker det är fint att Vi har redan sagt hejdå många gånger känns så meta, så mitt i prick 2000-talet. Funderingarna är konkreta och väldigt mänskliga, den där gnagande oron i magtrakten - man vill att den man är intresserad av ska höra av sig och ändå vet man inte om man verkligen är intresserad av just den personen eller kanske någon annan osv osv. Detta beteende tror jag nästan alla har för sig, åtminstone jag och alla i min omgivning, men det hade knappast våra mor- och farföräldrar. Det är på så sätt en funderingslyx tillägnad endast människor med många yttre privilegier. Även intressant att läsa en roman som handlar om en stockholmskilles sätt att se på relationer och dylikt. Inte för att alla är som han, men säkert många. Det skrivs inte många sådana romaner, mig veterligen, så det var kul att läsa.

Så. Inte en av de bästa böckerna jag läst, men en välskriven och framför allt nyskapande roman som är väl värd en läsning. Kanske med ryggen lutad mot Snaps-huset på Medis i solen på deras nyss utställda uteservering! Vad tycker ni om den här romanen?

Tack Sockerförlaget för recensions-ex!


Poetryslam med lite folk och genuin stämning



Bob Hansson var förstås inte på slammet ikväll. Men han är
en av de jag tycker är bäst på att läsa upp sin poesi, så han
fick agera upplyftande bild ändå.


Ikväll var jag på Poetryslam. Det är något jag alltid tänkt är typiskt mig men som jag ändå knappt varit på. Jo, en gång tidigare tror jag. Men det var längesedan. Detta planerar jag att ändra på. Här ska poetryslammas så det ryker om det. Eller jag själv vill väl inte vara med och tävla, men tycker det är kul att se folk som brinner för det. Somliga är bra, andra är mindre bra. Men de brinner allihopa.

Ikväll var jag på Stockholm Norra Slam. Det var tydligen mindre folk än någonsin i slammets fem år långa historia, så det var ju lite typiskt. Men både jag och mitt sällskap konstaterade att vi ändå skulle ge det en chans till. Folk kanske bara ville vara hemma och kolla på Babel-premiären idag, vem vet? Alla föredrar inte SVT play.

Hursomhelst så är det ett till slam om två veckor som jag verkligen tänker gå på. Sedan blir det finaler och grejer, fram till SM som jag inte vet riktigt när det är. Brukar ni gå på poetryslam?

Nu ska jag dricka te och titta på kvällens Babel-avsnitt om de hunnit lägga ut det än.

Underbart citat (guess by who)

Åh, jag håller precis på att läsa ut en bok och ska sedan läsa ut en till innan dagen är slut. Men jag måste bara dela med mig av detta underbara citat och därmed också påminna om min poesiutmaning. En större påminnelse om den kommer imorgon. Njut så länge av detta:


"Poetry is a poor country without any boundaries. It's open to all kinds of fools. All the poet has is his shitty little poem and his point of view. It's like being on a bar stool, but with a piece of paper in your hand instead of a drink. You shout and scream and you hope someone will notice you."

Charles Bukowski

En till blogg ni bara måste läsa

Jag fick lite läst förut och planerar mer av den varan imorgon och på torsdag. Äntligen har jag kommit in i den boken jag först ska läsa ut av de jag håller på med. Sen så! Recensions-rassel i ord och inga visor-landet kan man ju kalla det.

Men det här inlägget är egentligen bara till för att påminna om en helt fantastisk bokblogg. Som tar sig tid till analyser, skriver om superintressanta böcker och är allmänt välformulerad at all times. Om ni inte redan läser WTOSIOTL (We tell ourselves stories in order to live) så är det sannerligen dags nu.
LÄS!

PS. Känn er för guds skull inte nödgade att sluta läsa min blogg för det, tvingas reklamskribenten inom mig att tillägga. Men det förstod ni nog.

Note-to-self: Inte fler böcker på samma gång

Nu gör jag om ett gammalt misstag, som jag även har bloggat om tidigare: Läser flera böcker samtidigt. Visserligen är flera av dem skolrelaterade, men ändå. Det blir liksom som att jag dutt-läser några sidor i den ena och några i nästa och den tredje. Men jag kommer inte in i böckerna och kommer ingen vart i dem heller. Inte särskilt njutningsfullt.

Jag ska därför ägna ett par timmar nu åt att läsa ut en eller ett par av böckerna jag håller på med och satsar på att ha läst ut dem alla innan veckan är slut, så jag kan börja på en i taget igen. Att läsa ska inte vara ett stressmoment, även om det är skolrelaterat (inte om det är skönlitt åtminstone).

Det kommer alltså en del recensioner under återstoden av veckan!


Tips på arga böcker?

Idag är jag arg på det mesta. Det känns nästan som att vara tonåring igen. Jag är arg på kungahusets existens, på snåla människor, på FRA och det mesta man kan vara arg på egentligen.

Det är väldigt onödigt. Och jag ska inte sprida negativ energi över er, mina kära bloggläsare. Jag brukar trots allt nästan alltid känna mig positiv och glad. Däremot vill jag vända det här till att ställa en bokrelaterad fråga till er: Har ni tips på någon arg bok man borde läsa? Typ en reportagebok det riktigt ryker om eller så? (obs! ej självhjälpsböcker/populärpsykologi). Jag tänker på Naomi Klein som jag ännu inte läst (har dock böckerna hemma). Hon känns lite sådär härligt förändra-världen-arg väl? Någon annan?

Själv kan jag tipsa om Gomorra av Roberto Saviano. Den är väldigt faktaspäckad, men oerhört upplysande läsning och inte jobbig att ta sig igenom om man varvar med något skönlitterärt. Även Åsne Seierstad är duktig på reportageböcker. Tror jag har läst tre av henne. Och så kan man lyssna på Beväpna er med Ebba Grön om man känner sig arg på världen. Den är argare än jag någonsin kan bli. 

Läser just nu och läst tidigare år

Jag har fixat så att man nu ser vilken/vilka böcker jag läser just nu till höger. Och när jag ändå höll på så publicerade jag det projekt jag företog mig någon gång i julas - att lista vilka böcker jag läst under bloggens levnadstid. Är du nyfiken så kan du klicka dig till respektive år, alldeles under där det står vilka böcker jag läser just nu. Jag ska fixa lite mer tänkte jag, men inte ikväll. Kvällen ska istället ägnas helhjärtat åt De välvilliga.

Vad gör ni ikväll? Om inget särskilt, så kolla då in Cornelis-dokun som
jag tipsade om igår!

Kärleken är dödens motsats av Roberto Saviano



Det här är den tunnaste boken jag har läst på länge - 53 sidor med stort typsnitt och glest mellan raderna - men ändå har den så mycket att säga. Den utspelar sig i södra Italien och handlar om de kvinnor som blir lämnade kvar när deras män drar ut i krig. Sedan det blev möjligt att tjäna pengar som soldat i krig (Irak, Afghanistan) så är det alltfler syditalienska unga män som väljer att göra så, mycket för att det är så svårt att få jobb. De åker iväg och hoppas på att komma hem levande med lite pengar för att kunna leva ett drägligare liv.

Boken skildrar hur en Maria förlorat sin fästman i krig och börjat klä sig i svart. Han åkte iväg för att ha pengar till att finansiera deras förestående bröllop. Men han kom aldrig tillbaka levande. Maria är bara sjutton år ung.

Jag läste ut boken på en dryg halvtimme men den kommer nog stanna kvar betydligt längre än så.

Tidigare av Saviano har jag förstås läst Gomorra, om camorran. Jag skrev
såhär om den.